Keď ľudia hovoria o marketingu a predaji, väčšinou si predstavia manipulatívne alebo dokonca lživé argumenty, ktoré majú jediný cieľ – ovplyvniť niekoho tak, aby vytiahol svoju peňaženku a dal obchodníkovi svoje peniaze. Mnoho ľudí stále vníma marketing skôr negatívne a koľkokrát neváha hovoriť o spojitosti medzi marketérmi a klasickým poisťovacím agentom 90. rokov.

My, ktorí sa v marketingovej komunite pohybujeme, samozrejme poznáme prípady, keď niektoré spoločnosti popustili uzdu fantázii, ale pravdepodobne by sme nepovedali, že sú marketéri klamári. Viac ako to sú jednoducho dobrí v prezentovaní vecí, značiek a ľudí. Na tom predsa nie je nič zlé.

Ale ponúka sa tu veľmi filozofická otázka – čo keby bol marketing radikálne úprimný a otvorený? Ako by to vyzeralo?

Každý si vybaví nejakú reklamu, ktorá vyhlasovala niečo v zmysle: „Sme najlepší v meste, preto využi nás.“ Síce táto reklama nemusí byť absolútne pravdivá, ale stále je lepšia ako: „Sme jedna z mnohých firiem v meste, ponúkame rovnaké veci za podobné ceny, jednoducho len chceme, aby si využil práve nás.“

Poďme sa mrknúť na pár radikálne úprimných reklám, ktoré sa nakoniec ukázali ako prudko efektívne.

  • Požičovňa áut Avis, ktorá bola dvojkou na trhu, prekonala tradičnú „tvár sa ako najlepší“ poučku a smelo promovala fakt, že sú na trhu druhí, ale práve preto sa snažia viac.

  • Volkswagen na začiatku éry Chrobáka vedel, že si mnoho ľudí šepká, že je to škaredé auto v porovnaní s tým, čo bolo vtedy bežne v predaji. A tak si z toho čiastočne urobili srandu, keď vydali inzerát s obrázkom vesmírnej družice a nápisom „Je to škaredé, ale dostane vás to tam, kam má.“

  • Realitný agent v meste Hoxton dal do inzerátu k bytu tento text: „Nie príliš pekný byt s jednou spálňou, ale je lacný, na dobu neurčitú, kuchyňa funkčná.“ Jeho reklama získala veľa pozornosti v médiách a byt si našiel presne tých ľudí, ktorých potreboval – takých, čo chceli bývať v Hoxtone, ale nemali peniaze na luxusnejšie bývanie.

  • Hotel Hans Brinker, ktorý je známy ako veľmi lacný, nie príliš komfortný a vlastne je úplným opakom luxusu, vzal svoje slabiny a premenil ich v hlavné tvrdenia. Na obrázku nižšie vidíte „Už to nemôže byť horšie.“ „Ale robíme, čo môžeme.“ A podobných reklám vydali veľa. Geniálne pritiahli presne takých zákazníkov, akých potrebujú – mladých ľudí s veľmi nízkym rozpočtom, ktorí sa nesťažujú.

  • Banka Hypowiss dala do svojho inzerátu: „Máme radi našich klientov pre ich peniaze. Oni majú radi nás pre našu úprimnosť.“

Ako vidíte, brutálna úprimnosť a otvorenosť nemusí byť vždy zlá, ak je použitá kreatívne. Ako povedal Warren George, riaditeľ spoločnosti prenajímajúcej škaredý hoxtonský byt: „Nevidím žiadny zmysel v tom, aby sme ľuďom dávali falošnú predstavu.“

Tým, že je marketing úprimný, môžete paradoxne motivovať ľudí k tomu, aby okrem vašich neduhov tiež viac verili tomu, čo je pozitívne. Ide to ruka v ruke. Tak prečo to neskúsiť?