Vianoce sú zlatým klincom marketingového roku a vianočné reklamné kampane sa už tradične radia medzi tie, na ktorých si značky dávajú veľmi záležať. Čo majú tie najlepšie kampane spoločného? Poďme sa spoločne pozrieť na vianočný marketing pod drobnohľadom.

Tohtoročné Vianoce sú špecifické. Po dvoch covidových rokoch sú to po dlhej dobe sviatky, ktoré si môžeme užiť bez pandemických opatrení alebo ich hrozby. Na druhú stranu má väčšina spotrebiteľov k jasotu ďaleko – starosti s covidom nahradila energetická kríza, vojna na Ukrajine a inflácia.

Vianočný marketing

Marketéri na Vianoce tradične nešetria. Vianoce sú koniec koncov stále ešte najsilnejšia nákupná sezóna roka. Faktor „chudobných Vianoc“ navyše núti značky do marketingu investovať – veď konkurencia je kvôli tomu väčšia ako kedykoľvek predtým.

Vianočné kampane sú preto tradične silným zárezom do marketingových rozpočtov. Napríklad v Spojených štátoch značky, podľa webu statista, v minulých rokoch minuli za vianočné reklamy 2,5 miliardy dolárov. Do digitálneho marketingu potom v období Vianoc 2021 natieklo neuveriteľných 55 miliárd dolárov.

Ikonické vianočné kampane

Vianoce sa v marketingu skrátka nepodceňujú, a tak v tomto období vznikajú obvykle tie najzaujímavejšie a najslávnejšie reklamy a kampane. Poďme si predstaviť niektoré z nich a tiež dôvody, prečo práve tieto vianočné reklamy nielen splnili svoj marketingový účel, ale navyše zostali v našej pamäti – a často aj srdciach.

Kultová reklama 1: Kofola (2003 + 2019)

,,Ja nemusím, ja už ho vidím!“ Kto by nepoznal ikonické slová prednášané detským hláskom z reklamy na Kofole. Prvé miesto našich slávnych reklám zaujala Kofola zo zjavného dôvodu – reklama z roku 2003 (!) už dvadsiate Vianoce patrí k tým najobľúbenejším. Pôvodne pritom bolo v pláne, že sa na obrazovke objaví iba daný rok, maximálne dva. Okrem divokého prasaťa si v reklame zahral herec Ján Polášek, predstaviteľka jeho dcéry je Sandra Flemrová. U herectva však nezostala, teraz pracuje ako zubná technička.

Prečo sa preslávila?

Prečo je práve táto reklama medzi Slovákmi suverénne najobľúbenejšia? Má všetky aspekty toho, čo (nielen) slovenskí diváci milujú: vtip, spojenie s tradičnými vianočnými zvykmi a skvelé spracovanie. Podarilo sa aj to, čo býva častým problémom ikonických reklám – spojenie so značkou. V prípade tejto reklamy všetci vieme, že propaguje Kofolu. A tak to má byť.

Kultová reklama 2: Slovak Telekom (vtedy T-mobile, 2009)

Mobilní operátori tradične vo vianočných reklamách vynikajú – ich rozpočty im dovoľujú nákladnejšiu produkciu. Slovak Telekom v roku 2009 vytvoril sériu spotov a jeden z nich vynikal. Podarený scenár si pamätáme dodnes „Ahoj Kikuš, naši išli na víkend preč…“. vyspevujú vianoční poslovia mladej dievčine, ktorá odkaz dostala priamo pred zrakmi svojej matky a v závere krúti očami.

Prečo sa preslávila?

Reklama zaujala svojím osobitým prístupom, ktorý bol originálny, vtipný a disponoval jednoduchým, a pritom chytľavým textom. Operátor sa navyše múdro vymedzil voči konkurencii, a to ako nápadom, tak jasne rozpoznateľným vizuálnym i zvukovým poňatím. Trefa do čierneho a úspech pre Slovak Telekom.

Kultová reklama 3: Škoda Auto (2011)

Výrobca automobilov Škoda Auto stavil v roku 2011 na rozprávkovú atmosféru a kúzlo, ktoré k Vianociam neodmysliteľne patrí. V reklame sa hrá malý chlapec s autíčkom v kulisách Betlehema.

Betlehem sa potom chvíľami zhmotní v skutočný rozprávkový svet s reálnymi postavami, ktorý chlapec z auta (čiže autíčka) pozoruje. Spot končí prepojením fantázie a reality prvkom snehovej gule, ktorá na predné sklo auta dopadne v rozprávkovom svete, ale objaví sa aj na modeli autíčka.

Prečo sa preslávila?

Reklama stavila na kúzelný aspekt Vianoc. Na Vianoce sa predsa dejú zázraky – a zažívať ich môžeme prostredníctvom produktu značky, teda automobilu. Opäť je spot umne prepojený s reálnym produktom, ktorý v ňom hrá zásadnú úlohu ako sprostredkovateľ kúzla. Reklama tiež o plne zodpovedá hodnotám značky – je tradičná, apeluje na históriu, podprahovo nám naznačuje, že automobil Škoda nás bezpečne dovezie za zážitky. Detskú dušu má koniec koncov každý z nás.

Kultová reklama 4: Lidl (2020)

Vianoce v roku 2020 hlboko ovplyvnila pandémia. Ľudia túžili predovšetkým po blízkosti, zdraví a pohodovom stretnutí so svojimi najbližšími. Český Lidl na to svojim vianočným reklamným spotom múdro zareagoval. Vytvoril upokojujúci a optimistický spot, v ktorom zaznela pieseň Václava Neckářa a skupiny Umakart Polnoční. Václav Neckář aj jeho brat v reklame dokonca účinkujú. Vizuál potom ukazuje vianočný vlak, ktorý akoby vypadol priamo z rozprávky.

Prečo sa preslávila?

Lidl v reklame skvele reflektoval duch doby – túžbu po spomalení, blízkosti a „obyčajnosti“, ktorá sa uprostred pandémie zdala vzdialená a nedostupná. To sa odrazilo aj v slogane Najlepší darček sú spoločné Vianoce. Vo výpravnom spote účinkuje veľké množstvo ľudí, ukazuje pospolitosť a vzájomnosť – hodnoty, po ktorých v tom čase mnoho z nás túžilo. Reklama ponúkla nádej, vianočnú atmosféru a potechu pre oči. Preto si ju diváci rýchlo obľúbili.

Kultová reklama 5: Coca-Cola

Coca-Cola dokázala nevídané – spojila svoju značku s Vianocami natoľko, že si bez ich reklamy sviatky už skoro nedokážeme predstaviť. Podarilo sa to vďaka kampani s vianočným kamiónom, ktorá beží už mnoho rokov a prináša ľuďom do miest zábavu, darčeky, hudbu… a samozrejme Coca-Colu. Všetko sa začalo už veľmi dávno – jeden z prvých ikonických klipov predstavila Coca-Cola už v roku 2003. Nasledovala celá séria globálne úspešných vianočných reklám. Medzi tie, ktoré vyčnievali, patrí napríklad spot, v ktorom dievča zverí svojmu oteckovi list pre Santa Clausa.

Prečo sa preslávila?

Coca-Cola excelentne využíva praktiky emočného brandingu: Vianoce, silný príbeh, hudba a hodnoty ako priateľstvo, rodina, dobročinnosť. Vďaka vianočnému kamiónu navyše tieto hodnoty prenášajú do miest, a tým pádom do „domovov“ svojich zákazníkov. Buduje si tak vzťah a lojalitu.

Kultová reklama 6: John Lewis

John Lewis na Slovensku nepatrí medzi príliš známe značky, avšak v globálnom meradle sú jeho vianočné kampane preslávené. Tento obchodný reťazec obvykle prichádza so atraktívnymi vianočnými reklamami, ktoré sa pravidelne umiestňujú na popredných priečkach obľúbenosti. Jeden príklad za všetky: vianočná reklama z roku 2016.

Prečo sa preslávila?

Táto reklama šikovne ukazuje, že výberom správneho darčeka urobíte radosť mnohým ľuďom… a možno aj zvieratám. Vianočné darčeky si skrátka môže užiť každý. Pre obrieho predajcu, ako je John Lewis, ktorý ponúka komplexný sortiment výrobkov, je to veľmi múdra stratégia. Spot korunuje kvalitné prevedenie.

Kultová reklama 7: Google

Keď Google obsadil do svojej vianočnej reklamy na službu Asistent Google slávneho herca Macaulaya Culkina, prilákal k obrazovkám obrovské množstvo ľudí. Reklamu navyše spojil s Vianocami veľmi rafinovane. Macaulay Culkin hral totiž hlavnú úlohu v kultovej vianočnej filmovej sérii Sám doma.

Prečo sa preslávila?

Vianoce, to je nostalgia detstva. Staviť na slávny vianočný film, ktorý väčšina ľudí miluje, je preto geniálny ťah. Veď vidieť tridsaťosemročného Kevina McCallistera (opäť) samotného doma je pre milióny ľudí, ktorí na tomto filme vyrastali, zábavné a atraktívne. Koniec koncov, sami diváci už dávno nie sú deťmi, a preto sa s reklamou dokážu skvele stotožniť. Google tu dokázal veľmi dobre využiť znalosť cieľovej skupiny a podchytil nostalgické pocity celej jednej generácie mileniálov.

Záverom

Hoci reklamné spoty k Vianociam neodmysliteľne patria, vianočný marketing sa dá samozrejme poňať mnohými rôznymi spôsobmi. V Modrom koníku vám pomôžeme nájsť ten najvhodnejší. Na výber máte z našich natívnych formátov, môžeme však vytvoriť aj atraktívne video alebo pripraviť akciu s ambasádorkou. Stačí sa ozvať!