Nech už bude rok 2023 akýkoľvek, jedno vieme určite. Z hľadiska marketingu pôjde o rok plný výziev. Z toho dôvodu sme pre vás pripravili prehľad tých najzásadnejších trendov, ktoré budú v roku 2023 ovplyvňovať marketing, značky a zákazníkov. Poďme sa na ne pozrieť.

Nebudeme si nič nahovárať. Zložitý stav, v ktorom sa nachádzame hneď na začiatku roka 2023, daný infláciou, energetickou krízou a všeobecnou neistotou, sa samozrejme premieta aj do marketingu. Viac ako kedykoľvek predtým je preto dôležité sa na nasledujúci rok pripraviť. Spísali sme pre vás 5 zásadných trendov roku 2023, ktoré vám pomôžu nadchádzajúcich 12 mesiacov úspešne zvládnuť a posunúť svoj marketing na novú úroveň.

  1. Dôraz na zákaznícku skúsenosť a nástup konverzného marketingu

Prvý z trendov roku 2023 je skôr zlaté pravidlo ako trend, ale očakávame, že realita roku 2023 mu dodá na význame. V čase vratkej ekonomiky bude dôraz na retenciu zákazníkov, budovanie lojality a zákaznícku skúsenosť pre firmy a značky zásadný. Práve posilňovanie a rozvoj vzťahu s existujúcimi zákazníkmi môže viesť k rastu vášho biznisu.

Dôvod je zrejmý: je oveľa jednoduchšie si zákazníka udržať ako získať nového. Dôraz na zákaznícku skúsenosť preto vedie k nákladovo efektívnemu marketingu. Pokrokové firmy a ich marketéri sa budú v nasledujúcom roku na zákaznícku skúsenosť (často sa používa aj anglický výraz customer experience, skrátene CX) sústreďovať viac ako kedykoľvek predtým.

Trend pôjde ruka v ruke s ďalším rozvojom digitálnych technológií, umelej inteligencie a automatizácie. Napríklad najnovšie aktualizácie SEO sa v roku 2022 zamerali najmä na poskytovanie čo najužitočnejšieho obsahu používateľom. Ako najlepšie reagovať? Zamerajte sa na zákazníkov, snažte sa im prinášať skutočnú hodnotu a nepovažujte zákaznícku cestu za uzavretú vo chvíli, keď dôjde k predaju, respektíve nákupu.

Asana napríklad radí využívať na zachytávanie leadov tzv. konverzačný marketing. Ten využíva umelú inteligenciu a automatizáciu na cielené zasielanie správ a prekvapivo prirodzeným konverzáciám na vašich webových stránkach. Slúžia na to chatboti založený na strojovom učení a spracovaní prirodzeného jazyka (NLP). Vďaka tomu môžete so svojimi zákazníkmi viesť obojsmernú konverzáciu a zlepšovať svoje CX. V roku 2023 čaká konverzačný marketing bezpochyby ďalší rozvoj.

  1. Rozvoj hlasového vyhľadávania

Technológie budú v roku 2023 ovplyvňovať smerovanie spoločnosti, a tým pádom aj marketingu vo veľkej miere – napokon tak tomu bolo aj v minulých rokoch. V roku 2023 očakávajte rozvoj hlasových asistentov, a tým pádom aj hlasového vyhľadávania. Odhady Insider Intelligence/eMarketer naznačujú, že v roku 2022 využívalo hlasových asistentov ako Siri, Alexa či Google Assistant približne 135,6 milióna Američanov. Podľa prieskumu spoločností Microsoft a Bing z roku 2019 používa hlasové vyhľadávanie prostredníctvom digitálnych asistentov 72 % amerických spotrebiteľov.

Elizabeth Shea, členka prestížnej komunikačnej rady Forbese, predpovedá, že v nasledujúcom roku sa hlas stane významným prostriedkom digitálnej reklamy. Dôjde k tomu aj vďaka neustálemu spresňovaniu technológie rozpoznávania hlasu. Výsledkom podľa Shea bude, že hlasové vyhľadávanie ponúkne podobnú úroveň zacielenia ako iné online formáty, ale s menšími nákladmi.

Čo si z toho odniesť? Vyhľadávanie prostredníctvom zadania jedného alebo dvoch kľúčových slov na klávesnici už nebude dominovať ako predtým. Ľudia totiž čoraz častejšie používajú dlhšie kľúčové slová a svoj hlas, aby zistili, čo potrebujú – rok 2023 tento trend ďalej umocní. Tým pádom porastie podiel vyhľadávania prostredníctvom otázok. Do budúcnosti preto zvážte zavedenie komplexnej marketingovej stratégie pre vyhľadávanie hlasom. Osvedčiť by sa mohlo aj viacero automatizovaných kampaní, ktoré umožnia zobrazovať reklamy na long-tailové kľúčové slová – práve také, ktoré ľudia primárne zadávajú hlasom.

  1. Využívanie nano- a mikroinfluencerov

Influencer marketing je stále v kurze. Prečo majú influenceri taký úspech? Word-of-mouth marketing, z ktorého influencer marketing vychádza, je skrátka historicky jedna z najefektívnejších marketingových stratégií. Ľudia s väčšou pravdepodobnosťou vyskúšajú výrobok alebo službu, ak im ju odporučí niekto, koho poznajú a komu dôverujú – napríklad ich obľúbený influencer. Ukazujú to napokon aj dáta: Odporúčaním influencerov dôveruje 61 % spotrebiteľov. Keď niečo poradí influencer, je to skrátka podobné, ako keď to poradí kamarát.

Influencer marketing tak utešene rastie. Nedávna správa spoločnosti Polaris Market Research odhaduje, že celosvetové tržby influencer marketingu dosiahnu do roku 2030 takmer 92 miliárd amerických dolárov a porastú zloženú ročnú mieru rastu (CAGR) o viac ako 30 %.

Rapídny rozvoj záujmu zažívajú najmä menší influenceri. Dôvodom je, že nano- a mikroinfluenceri majú obvykle definovanejšie a angažovanejšie (a preto aktívnejšie) publikum. Kampane, ktoré tvoria, tak prinášajú pôsobivú mieru zapojenia a sú nákladovo efektívne. Efektivitu ďalej podporuje dlhodobá spolupráca – keď influencer spojí svoje meno so značkou opakovane, zvyšuje to dôveryhodnosť a zlepšuje výsledky kampaní.

Skvelým príkladom sú ambasádorky značky na Modrom koníku. Ambasádorky sú aktívne a obľúbené používateľky v komunite Modrého koníka (t.j. influencerky). Okruh ich sledujúcich je ucelený a definovaný, skladá sa predovšetkým zo žien, ktoré sú súčasnými či nastávajúcimi matkami. Pozrite sa, ako môže kampaň prostredníctvom ambasádorky na Modrom koníku fungovať – máme pre vás prípadovú štúdiu.

  1. Nástup interaktívneho a zážitkového marketingu

Osloviť zahltených spotrebiteľov atraktívnym obsahom, ktorý vystupuje z radu, nie je ľahké. V roku 2023 preto uvidíme čoraz viac nových a kreatívnych spôsobov, ako osloviť potenciálnych zákazníkov. Tešiť sa môžeme na viac imerzívnych zážitkov, využívanie rozšírenej a virtuálnej reality, metaverse a posúvanie hraníc digitálneho marketingu. Správa spoločnosti McKinsey (o ktorej reportuje VentureBeat) napríklad odhaduje, že hodnota metaverse by mohla do roku 2030 dosiahnuť až 5 biliónov (!) dolárov.

Príkladom, ako rozšírenú realitu implementovať do svojho marketingu, môže byť napríklad aplikácia Virtual Artist spoločnosti Sephora alebo aplikácia Ikea, ktorá vám umožňuje zobraziť daný kus nábytku vo vašom byte (alebo si rovno virtuálne vybaviť celú miestnosť). V roku 2023 budú mať na marketing aj naďalej vplyv virtuálne skúšobne a značkové filtre Instagramu, ale očakávajte, že sa do popredia dostanú ešte inovatívnejšie marketingové taktiky virtuálnej reality.

Možno teraz v duchu vzdycháte, že na prvky virtuálnej reality váš marketingový rozpočet nestačí. Nebojte, aj tak môžete využiť trend zábavného aj interaktívneho marketingu. V roku 2023 zabudnite na statické príspevky určené na pasívnu konzumáciu. Doprajte svojmu publiku obsah, ktorý zaujme! Patria sem napríklad:

  • Interaktívne infografiky
  • Kvízy
  • Hry
  • Kalkulačky
  • Súťaže
  • Užívateľské hodnotenie
  • Interaktívne mapy
  • Interaktívne videá

81 % marketérov sa zhoduje, že táto nízkonákladová a vysoko účinná stratégia obsahu je pre upútanie pozornosti potenciálnych zákazníkov oveľa účinnejšia ako statický obsah. V roku 2023 preto nezabudnite experimentovať a hrať sa. Uvidíte, že to vaše publikum ocení.

  1. Rast obsahu vytváraného používateľmi

Viete, čo znamená hashtag #OOTD? Sledujete trendy na TikToku? Či už sú vaše odpovede kladné, alebo záporné, jedno je nesporné – obsah tvorený používateľmi (anglicky user-generated content, skrátene UGC) je v dobe sociálnych sietí novým word-of-mouth marketingom. Ide o typ obsahu, ktorý organicky tvoria spotrebitelia a ktorý je originálny a špecifický pre danú značku. Dáta nám hovoria, že obsahu, ktorý tvoria iní používatelia, dôverujú spotrebitelia 2,4-krát častejšie ako obsahu tvoreného značkami.

Čo si z toho odniesť? V roku 2023 uprednostnite vo vašej marketingovej stratégii autenticitu. Motivujte používateľov na zdieľanie a nebojte sa odovzdať im kontrolu nad obsahom. UGC tiež úzko súvisí s budovaním online reputácie. Vyhľadávanie pozitívnych recenzií a práca s tými negatívnymi vedie nielen k zvýšeniu autenticity, ale aj transparentnosti značky. Obidve tieto hodnoty si veľmi cenia najmä generácie Z a mileniáli. V Modrom koníku vám s online reputáciou a taktikou pre UGC radi pomôžeme. Vďaka nášmu Centru recenzií môžete efektívne zbierať a spravovať UGC v podobe používateľských skúseností a hodnotení. Zlepšíte tak svoju reputáciu aj SEO – pozitívne recenzie na Modrom koníku sa totiž často zobrazujú vo vyhľadávaní Google.

Ako v roku 2023 uspieť? Technológie, hodnoty a solídne základy

Posledné roky zakaždým priniesli nové marketingové trendy a otriasli niektorými osvedčenými marketingovými postupmi. V roku 2023 bude zrejme aj naďalej platiť, že jedným z hlavných hýbateľov marketingových trendov budú technológie. Určite preto neurobíte chybu, keď budete oblasti, ako je AI, automatizácia, metaverse, NFT či trendy v rozšírenej realite sledovať.

Na druhú stranu nemusíte prepadať strachu, že vaše marketingové základy, do ktorých ste investovali veľa peňazí a úsilia, vyjdú navnivoč. Aj v budúcom roku zostanú dôležité piliere, ako sú vaše webové stránky, SEO, mailingové kampane, sociálne médiá, digitálne reklamy, správa komunít a online reputácia, hlavnými hýbateľmi vašich marketingových výsledkov.

Ďalším zásadným vplyvom roku 2023 budú (ako vždy) používatelia a ich hodnoty. Vzhľadom na udalosti roku 2022 sa dá očakávať, že si spotrebitelia budú ceniť autentické, transparentné a inkluzívne značky, ktoré ctia ich súkromie. Pokiaľ ste sa vo svojom marketingu zatiaľ nijako nezaoberali diverzitou, rovnosťou a inklúziou, v roku 2023 by ste to mali napraviť. Dôvody sú zrejmé – podľa údajov Facebooku vzbudzuje inkluzívny marketing viac dôvery u 60 % zákazníkov.

Úlohou roku 2023 bude prepojiť staré a osvedčené postupy s technologickými vychytávkami, a zachovať pritom dôraz na kľúčové hodnoty vašich zákazníkov. V Modrom koníku vám vždy radi poradíme – stačí sa ozvať

Prajeme vám v roku 2023 mnoho úspechov!