Význam influencer v marketingu rastie globálne aj na Slovensku, ukazujú dáta. Nie je sa čomu diviť. Firmy stále viac chápu význam a silu využitia jedincov, ktorí sa stali populárnymi na rôznych sociálnych platformách a ktorí majú dôveru svojich odoberateľov. Dnes sa pozrieme na to, ako takýchto ľudí môžete využiť aj vy na zvýšenie predajov vášho produktu, ale mrkneme aj na problematiku influencer marketingu ako celku.

Dočítate sa..

  • Čo je influencer marketing?
  • Influencer marketing v číslach
  • Môže influencer priniesť značke skutočné výsledky?
  • Typy influencerov
  • Koľko stojí spolupráca s influencerom
  • 6 krokov k úspešnej kampani

Základná otázka znie – čo je to vlastne influencer marketing? V čase, keď sú sociálne siete a platformy všadeprítomné a influenceri sa stavajú po boku hercov a spevákov ako plnohodnotné celebrity, má aspoň všeobecnú predstavu o influencer marketingu asi každý. Poďme si však termín „influencer marketing“ trochu rozobrať.

Čo je influencer marketing?

Influencer marketing je odnož marketingu na sociálnych sieťach a platformách, pretože jeho podstatou je spolupráca značiek s tvorcami obsahu primárne práve prostredníctvom týchto médií. V širšom slova zmysle však môže byť influencer marketing akékoľvek využitie známej tváre s vlastnou fanúšikovskou základňou na propagáciu produktu alebo služby.

Víťazslav Klement, Head of Social v Group M, napríklad na webe Media Guru píše, že za prvú influencerku by sme mohli považovať Nancy Green. Táto kuchárka a jedna z prvých afroamerických modeliek začala spolupracovať so spoločnosťou Davis Miliing Company a stala sa tvárou palaciniek „Aunt Jemima“. Mimochodom, bavíme sa o roku 1890.

Ako je vidieť, určitá forma influencer marketingu existovala ešte skôr, než sa vôbec ustálil pojem marketing. Vypovedá to o jednom – využívanie vplyvných ľudí na propagáciu skrátka funguje. Rozvoj sociálnych sietí iba umožnil, aby si svoj diel vplyvu ukrojilo oveľa viac ľudí. Nástroje, ktoré k tomu sociálne siete ponúkajú, potom prinášajú influencer marketingu mnoho foriem a veľkú dávku kreativity.

Influencer marketing v číslach

Spojte reklamu, známu tvár a sociálne siete – a získate obrovský trh. Ako sme spomenuli na začiatku, influencer marketing neustále posilňuje. V roku 2020 predstavovali investície do influencer marketingu globálne skoro 10 miliárd dolárov, tento rok sa očakáva, že prekonajú 16 miliárd. Nárast sa premieta aj na slovenský trh. Nejedná sa pritom iba o tradičné segmenty, ako je oblečenie, elektronika alebo kozmetika. S influencermi spolupracujú aj banky či technologické firmy.

Je na marketéroch, aby sa naučili s novou situáciou na trhu pracovať. Dáta z USA ukazujú, že v roku 2022 budú influencer marketing využívať takmer tri štvrtiny (72,5 %) amerických marketérov. V roku 2021 to bolo 67,9 % marketérov.

Môže influencer priniesť značke skutočné výsledky?

Pesimisti alebo životom skúsení marketéri môžu podotknúť, že obľúbenosť ešte neznamená, že má influencer marketing skutočný vplyv. Poďme sa preto pozrieť na konkrétne čísla:

  • Odporúčaniam influencerov dôveruje 61 % spotrebiteľov. Keď niečo poradí influencer, je to podobné, ako keď to poradí kamarát.
  • Influenceri môžu konkurovať výkonnostným kampaniam. Podľa agentúry LaFluence, ktorá sa venuje influncer marketingu, môžu niektoré kampane prostredníctvom influencerov nazbierať viac kliknutí ako Google Ads a Facebook ads.
  • Podľa Global Web Index asi polovica zákazníkov ovplyvnených influencermi produkt nielen kúpi, ale zverejní recenziu na produkt na Googli, sociálnych sieťach alebo na webe predajcu.

Samozrejme vždy platí, že aby bola kampaň úspešná, treba ju dobre postaviť. Univerzálny recept na úspech neexistuje – influencer marketing nie je výnimkou. So správnym prieskumom a stratégiou však môže z influencer marketingu ťažiť každá firma.

Veľkosť ako merítko influencera

Keď niekto povie „influencer“, kto sa vám vybaví? Je to Zuzana Plačková, MamaGang alebo ľudia, ktorí na TikToku natáčajú 30-sekundové tanečné videá?

V žiadnom zo spomínaných príkladov sa nemýlite. Nie všetci influenceri sú totiž zároveň celebrity a mnoho značiek zaznamenalo väčší úspech s využitím influencerov, ktorí majú menšiu ale angažovanejšiu alebo tématicky relevantnejšiu základňu sledujúcich. Najmä v influencer marketingu platí, že väčšia neznamená lepšia a kvalita by mala víťaziť nad kvantitou.

Napríklad, ak predávate veľmi špecializovaný produkt pre firmy a vašou cieľovou skupinou je úzke množstvo manažérov, potom nemusí byť vôbec výhodné zaplatiť si reklamu u celebrity, ktorú síce odoberá mnoho desiatok tisíc ľudí, ale prakticky nikto z prostredia obchodu a manažmentu. Naopak v takom prípade je pre vás lepšie zvoliť influencera, ktorý má síce maličkú odberateľskú základňu, ale venuje sa konkrétne tipom iba pre manažérov.

Alebo napríklad, ak predávate tovar pre deti alebo pre mamičky, vhodnou voľbou pre vás môže byť skôr ambasádorka značky na Modrom koníku. Ambasádorky sú populárne používateľky v komunite Modrého koníka, ktorá je zložená výhradne z mamičiek, či už súčasných alebo ešte len nastávajúcich. Ambasádorka sa venuje pri propagácii iba vašej značke, takže je medzi mamičkami známa ako vaša tvár. Príklad takejto kampane môžete vidieť tu.

Koľko stojí spolupráca s influencerom a oplatí sa?

Všeobecne platí – čím väčší influencer, tým viac peňazí si pripravte. Zatiaľ čo u najmenších influencerov môže fungovať bartrová spolupráca (napríklad produkty zadarmo za propagáciu), na rozsiahlu kampaň s väčšími influencermi potrebujete významnejší rozpočet. Priemerne sa jedná o sumy v hladine stoviek eur, v prípade známejších osobností až tisíc. Pričom tieto sumy zaplatíte za jeden zdieľaný príspevok.

Mimochodom, podľa výskumu FSV UK si peniaze za spoluprácu berie viac ako polovica ľudí, ktorí majú aspoň tisícku sledujúcich. Influencer marketing skrátka zarába, a influenceri – skúsení či začínajúci – to vedia. Napriek tomu platí, že mikroinfluenceri všeobecne prijímajú flexibilnejšie platobné podmienky.

Modelov spolupráce môže byť niekoľko – môžete si objednať separátnu kampaň za danú cenu, pri ktorej si vopred dohodnete množstvo výstupov (napríklad videí, príspevkov alebo „stories“). Väčšiu efektivitu ale prinesú skôr dlhodobé spolupráce, ktoré viac zodpovedajú princípom influencer marketingu. Keď totiž influencer spojí svoje meno s vašou značkou dlhodobo a konzistentne, je pre fanúšikov oveľa autentickejší. Skvelou ukážkou je kampaň drogérie dm, ktorá dlhodobo spolupracuje s ambasádorkami na Modrom koníku, pretože práve tam sa združuje jej cieľová skupina a.

6 krokov, ako vytvoriť úspešnú kampaň s influencermi

Napriek tomu, že nemôžeme predložiť univerzálny návod na úspešnú influencer kampaň, určité princípy, ktorými sa pri tvorbe kampaní s influencermi riadiť, predsa len existujú.

1. Určite si svoje ciele

Rovnako ako pri každej dobrej marketingovej stratégii je úlohou číslo jedna vytýčiť si svoje ciele. Definujte si, čo chcete v rámci influencer marketingu dosiahnuť. Vďaka tomu bude jednoduchšie vytvoriť inteligentnú stratégiu celej kampane. Správny cieľ tiež prirodzene definuje metriky, ktoré by ste mali sledovať, aby ste na konci mohli kampaň vyhodnotiť.

Cieľ, ktorý chcete prostredníctvom influencera dosiahnuť, môže byť:

  • Budovanie povedomia o značke.
  • Zvýšenie počtu vašich sledujúcich.
  • Získanie väčšieho zapojenia (engagementu) do vášho obsahu.
  • Prilákanie potenciálnych zákazníkov.
  • Zvýšenie predaja a konverzií.
  • Budovanie lojality k značke.
  • Budovanie odkazov pre SEO.

Pri influencer marketingu je obvykle hlavným cieľom oslovenie nových potenciálnych zákazníkov a budovanie povedomia o značke. To dáva zmysel, pretože kampaň influencerov vám pomáha osloviť predovšetkým ich sledujúcich.

2. Definujte, koho sa snažíte osloviť

Ak chcete viesť úspešnú kampaň influencer marketingu, musíte osloviť správnych ľudí v správny čas pomocou správnych nástrojov a správnych influencerov. Tento krok je veľmi dôležitý aj preto, že vám pomôže nájsť správnu platformu. Áno, keď sa povie influencer marketing, väčšine ľudí sa pravdepodobne ihneď vybaví Instagram. Sieťou, na ktorých môžete viesť kampane prostredníctvom influencerov, je však oveľa viac!

Hľadajte preto, kde sa nachádzajú ľudia, ktorých chcete osloviť, a tam smerujte svoju influencer kampaň. Na Modrom koníkovi napríklad nájdete veľmi aktívnu, angažovanú a zomknutú komunitu žien a mamičiek. Kampane prostredníctvom influenceriek Modrého koníka tak majú vysoký engagement a skutočný dopad práve v prípade, keď mamičky a ženy sú vašou cieľovou skupinou.

3. Zvážte tri R vplyvu influencera

Vplyv sa meria podľa týchto troch prvkov:

Relevantnosť

Správny influencer pre vašu kampaň je ten, ktorý zverejňuje obsah relevantný pre váš odbor a značku. Jeho publikum musí zodpovedať vašej cieľovej skupine.

Reach (dosah)

Dosah je počet ľudí, ktorí by potenciálne mohli vidieť váš obsah vďaka množstvu fanúšikov daného influencera. Uvedomte si však, že veľká základňa sledujúcich nemusí nutne znamenať, že budete mať väčší dosah.

Rezonancia

Rezonancia sa týka potenciálnej úrovne zapojenia, ktoré môže influencer dosiahnuť u svojich sledujúcich/fanúšikov v spojení s vašou značkou. Ako sme už niekoľkokrát spomenuli, väčšia ≠ lepšia a obrovská základňa sledujúcich nič neznamená, pokiaľ títo sledujúcich vaša ponuka nezaujíma.

5. Pri výbere stavte na autenticitu, etiku a dlhodobosť

Kľúčom k bezproblémovej spolupráci s influencermi je autenticita a dôvera. Či už sa rozhodnete spolupracovať s kýmkoľvek, musí mať dôveru a rešpekt vášho publika. Pokiaľ nemá influencer dôveru svojich fanúšikov, dosah a ďalšie „počítateľné“ výsledky pravdepodobne neprinesú hmatateľný vplyv na vaše podnikanie. Vyberajte preto starostlivo a stavte na influencerov, ktorí majú dostatok autentického obsahu.

6. Zmerajte svoje výsledky

Keď spustíte marketingovú kampaň s influencermi, môže vás spočiatku ohromiť počet lajkov a komentárov, ktoré obsah spojený s vašou značkou získa, najmä, ak má vami vybraný influencer vysoký počet sledujúcich. Ale lajky a komentáre sú márnivé ukazovatele – pre vašu značku toho veľa neurobia. Inými slovami: Fakt, že niečo dokážete spočítať, ešte neznamená, že na tom záleží.

Ak chcete zmerať, ako je kampaň účinná, musíte zmerať skutočnú návratnosť investície (ROI). UTM parametre sú dobrým spôsobom, ako sledovať návštevníkov, ktorí prišli na vaše webové stránky prostredníctvom obsahu influencera. Môžu vám tiež pomôcť zmerať úroveň zapojenia do kampane. Keď každému influencerovi pridelíte jeho vlastný špeciálny odkaz s UTM parametrami, budete môcť prehľadne sledovať svoje výsledky a vypočítať dopad na vaše podnikanie.

Ďalšou obľúbenou možnosťou, ako merať výsledky influencer marketingu, sú jedinečné zľavové kódy. Jednak ich publikum na sociálnych sieťach obvykle miluje, jednak vďaka nim môžete sledovať, koľko predajov ste vďaka obsahu influencera uskutočnili.

Na vyhodnotenie kampane preto myslite už od začiatku – môžete sa s influencerom napríklad dohovoriť, že vás bude informovať o dosahu a miere zapojenia, ktoré príspevky dosiahli (napríklad tým, že pošle screenshoty výkonu daných príspevkov).

Pokiaľ stavíte na spoluprácu s influencermi (tzv. ambasádorkami) na Modrom koníku, vyhodnotenie je automatickou súčasťou kampaní – v pravidelných mesačných reportoch uvidíte, aký má vaša kampaň dosah a ktorý obsah je medzi používateľkymi najpopulárnejší.

Pre viac informácii nás určite kontaktujte.