Vplyv influencerov na marketing rastie a vyvíja sa aj samotný influencer marketing – stáva sa profesionálnejší, kreatívnejší av neposlednom rade aj efektívnejší. Aké zmeny sme zaznamenali v posledných mesiacoch? A aké trendy by ste mali poznať?

Rok 2022 bol pre oblasť influencer marketingu rekordný – hodnota globálneho trhu s influencermi vzrástla na rekordných 16,4 miliardy dolárov. V roku 2023 sa pritom očakáva rast na približne 21,1 miliardy dolárov a do roku 2025 bude mať trh veľmi pravdepodobne hodnotu vyše 22,2 miliardy dolárov. Jedno je preto isté – influencer marketing bude aj naďalej neoddeliteľnou súčasťou marketingových stratégií a kampaní.

Influencer marketingu dôveruje čoraz viac marketérov

Značky aj marketéri preto k influencer marketingu obracajú čoraz väčšiu pozornosť. Právom. Z nedávneho prieskumu na webe InfluencerMarketingHub vyplynulo, že celých 83 % respondentov z radov marketingových agentúr, značiek a ďalších relevantných odborníkov považuje influencer marketing za účinnú formu marketingu. Až 67 % respondentov chce v roku 2023 svoj rozpočet na influencer marketing navýšiť. A celých 23 % účastníkov prieskumu plánuje na kampane s influencermi vynaložiť viac ako 40 % celého marketingového rozpočtu.

Aké hlavné trendy by vám nemali uniknúť?

Napriek svojej obľúbenosti však nie je influencer marketing jednoduchá disciplína – prostredie influencerov sa dynamicky vyvíja, rovnako ako formáty a samotné sociálne siete. V jednom z minulých článkov sme pre vás zhrnuli, ako postaviť úspešnú influencer kampaň. Naštudovať si pravidlá remesla však v tomto prípade nestačí. Aby bol váš influencer marketing úspešný, viac než v akomkoľvek inom odbore marketingu je potrebné sledovať posledné spoločenské a marketingové trendy. Aké sú tie najaktuálnejšie?

Trend 1: Dôraz na autenticitu

Autenticita. Buzzword posledných rokov sa pri posudzovaní influencerov právom ukazuje ako najdôležitejší parameter – a to nielen pre mileniálov, ale aj pre nastupujúcu generáciu Z. Napríklad 61 % dospelých Američanov uvádza, že má záujem o autentický obsah.

Používatelia skrátka chcú influencerom veriť, že obsah, ktorý vytvárajú, je v súlade s ich najlepším vedomím a svedomím. To kladie na obsah, ktorý influenceri v rámci kampaní so značkami vytvárajú, čím ďalej vyššie nároky. Pokiaľ je totiž reklama príliš okatá, lacná alebo dokonca mimo záujmu influencerovho publika, značka nič nezíska a influencer stratí svoj najcennejší predajný artikel – dôveru svojich fanúšikov. Ani tí najzaujímavejší influenceri skrátka nedokážu vybičovať svojich sledujúcich k nákupnému šialenstvu nad produktom, ktorý ich jednoducho nezaujíma.

Dôraz na autenticitu zároveň prináša nárast influencerov, ktorí na sieťach prezentujú svoje nedokonalosti, problémy a úplne všedný život. Fanúšikovia ich milujú a títo influenceri – pokiaľ je ich téma v súlade s vašim produktom/službou, ale aj poslaním – sú ideálnymi kandidátmi na spoluprácu. 

Príspevok zdieľaný Riou Zeliskovou (@vinarovazena)

Influencerka Vinarovazena sa sústredí na autentický obsah z prostredia svojej 6-člennej rodiny a vlastných viníc.

Pozor, nezamieňajte si autenticitu za jednoduchosť alebo dokonca nízku kvalitu. Lacná produkcia alebo nenalíčený influencer neznamená autenticitu – aspoň nie ten typ autenticity, ktorý je pre vašu značku či produkt vhodný. To, čo robí obsah autentickým, je skutočné nadšenie zo značky a produktu. V takom prípade prináša influencer marketing skutočnú hodnotu a plní svoj účel. Preto je u influencer marketingu v roku 2023 úplne zásadné vytvárať zmysluplné (a ideálne dlhodobé) partnerstvá s influencermi, ktorých zameranie zodpovedá vašej značke, službe či produktu. 

Nezabudnite tiež definovať ciele, ktoré chcete prostredníctvom influencerov dosiahnuť.

Trend 2: Nano a mikro influenceri v strede diania

Existujú rôzne typy influencerov, od nano influencerov s iba niekoľkými tisíckami sledujúcich až po influencerov s miliónmi. Prečo by vás mali zaujímať tí skôr menovaní? Hoci miera zapojenia klesla, u väčšiny nano influencerov (účty s menej ako 10 tisíc sledujúcimi) a mikro influencerov (účty do 100 tisíc sledujúcich) tomu tak nie je. Okrem engagementu majú tieto typy malých“ influencerov aj lepšiu mieru konverzie.

Dokazujú to napokon aj dáta. Spoločnosť Lauchmetrics zistila, že mikro a nano influenceri tvoria naprieč všetkými influencer skupinami najviac Media Impact Value (MIV), čo je metrika na meranie dopadu kampane. Doba masových celebrít je za nami – prichádza éra mikro a nano influencerov v úlohe kľúčových opinion makerov. Potvrdzujú to aj slová Serge Aspidoffa, zakladateľa a generálneho riaditeľa spoločnosti Shoutcart:

Influenceri s menším počtom sledujúcich majú vysoko angažované publikum. V ich úspechu zohráva úlohu niekoľko faktorov, vrátane autenticity a vyššej pravdepodobnosti nadviazania skutočných partnerstiev so značkami. Títo ľudia sú často flexibilnejší a otvorenejší exkluzívnym spoluprácam, čo vedie ku kreatívnejším kampaniam a vyššej návratnosti investícií. Predovšetkým však ich menšie publikum znamená pre značky nižšie náklady.“

V roku 2023 preto zabudnite na veľké mená a sústreďte sa na spoluprácu s menšími, ale o to autentickejšími influencermi. Rovnakou cestou sa vydal aj Modrý koník a naše Ambasádorky značky. Jedná sa o obľúbené používateľky Modrého koníka s angažovaným publikom, ktoré vytvárajú vlastný autentický obsah. Pozrite sa na výsledky, ktoré kampane na Modrom koníku prinášajú.

Trend 3: Rozmanitosť po všetkých stránkach

Ak nejaký trend v poslednej dobe skutočne silne formuje komunikáciu a marketing, je to dôraz na diverzitu a inklúziu (DEI). Nie je teda prekvapením, že sa DEI premieta aj do influencer marketingu. O čo sa jedná? Diverzita zahŕňa všetky možné spôsoby, ktorými sa ľudia navzájom odlišujú – od farby kože a vlasov cez vek a vzdelanie až po sexuálnu orientáciu či telesné dispozície. Zatiaľ čo v minulosti sme v marketingových kampaniach vídali prevažne osoby bielej a heterosexuálnej, súčasnosť kladie dôraz na oveľa rozmanitejšie zastúpenie. Spotrebitelia si totiž čoraz častejšie všímajú, či kampane značiek aj ich oznámenia zastupujú naozaj všetky skupiny v spoločnosti a sú teda skutočne inkluzívne. To sa týka tiež výberu influencerov.

Ak plánujete spoluprácu s influencermi, na aspekt diverzity a inklúzie nezabudnite. Rozhodne sa nemusíte báť, že by tým vaša značka utrpela, práve naopak! Ako vysvetľuje Danielle Wiley, CEO agentúry Sway Group, vo Forbes:

„Význam diverzity v influencer marketingu presahuje princíp „aby sme nikoho nenaštvali“. Našim klientom radíme, aby sa diverzita stala neoddeliteľnou súčasťou plánovania kampaní, najmä ak chcú zaujať mileniálov alebo generáciu Z – nie preto, že je to politicky korektné, ale preto, že reprezentácia rozpráva silnejší príbeh značky.“

Príspevok zdieľaný Blue Grandma (@blue.grandma)

Influenceri nemusia byť iba dvadsiatnici alebo tridsiatnici. Premýšľajte, ako to svojich kampaní vhodne zapojiť rozmanité osobnosti.

Práve v prípade influencer marketingu je diverzita kľúčová. Dôvodom sú samotné princípy influencer marketingu: influenci sú obľúbení, pretože sa s nimi rozmanité publikum dokáže stotožniť. To je dôvodom, prečo odporúčaniam influencerov dôveruje 61 % spotrebiteľov. Keď niečo poradí influencer, je to podobné, ako keď to poradí kamarát. Predstavte si, že kozmetická značka spolupracuje neustále iba so štíhlymi bielymi influencerkami do 30 rokov. Skôr či neskôr začne časť publika toto stereotypné zastúpenie nudiť alebo dokonca popudzovať.

A naopak, ak vaša influencer kampaň ukazuje diverzitu, najskôr sa s ňou stotožní väčšie množstvo ľudí. Vaše cieľové publikum bude spokojnejšie, a preto je pravdepodobnejšie, že produkty, ktoré influenceri odporúčajú, naozaj vyskúša.

Radi by ste vyskúšali spoluprácu s influencerkami (čiže Ambasadorkami značky) na Modrom koníku? Ozvite sa nám! Influencer marketingu rozumieme a dokážeme pre vás pripraviť účinné kampane na mieru.