V hre o pozornosť užívateľov je video kráľom. Počet platforiem, kde môžete svoje videá publikovať, preto neustále rastie. Jedna platforma na zverejňovanie video obsahu však vládne všetkým: YouTube. Ako zaistiť, aby bol váš obsah na YouTube viditeľný, úspešný a splnil stanovené ciele? V dnešnom článku si predstavíme hneď niekoľko vyskúšaných a praktických tipov.

V článku, v ktorom sme sa zaoberali trendmi na rok 2022, sme predpovedali ďalší rozvoj video obsahu. Nepomýlili sme sa. Tento rok potvrdil, že používatelia video obsah skrátka milujú – či už sa jedná o krátke videá v podobe stories, obľúbené tutoriály alebo trochu zvláštne niekoľkohodinové ASMR sekvencie … A kde inde by mal byť video marketing viac doma ako na YouTube.

YouTube v číslach

YouTube je viac než len platforma na zverejňovanie videí alebo sociálna sieť. YouTube je v súčasnej dobe druhou najnavštevovanejšou stránkou internetu – podľa webu Statista má viac ako 2,6 miliárd používateľov po celom svete! Je to tiež druhý najobľúbenejší vyhľadávač hneď po Googli. Podľa čísel z roku 2019 užívatelia každý deň na YouTube pozrú jednu miliardu hodín obsahu. A keď hovoríme používatelia, myslíme v podstate väčšinu sveta – YouTube totiž používa 62 % svetových spotrebiteľov.

Platforme sa skrátka darí. Len v roku 2021 zaznamenal YouTube podľa štatistík spoločnosti SEMrush 4,9 % rast. V roku 2021 tiež predstavil nové formáty, ako sú napríklad Shorts a Live streaming, čím vyšiel v ústrety súčasným trendom.

Ako marketérov nás samozrejme musí zaujímať aj fakt, že väčšina používateľov YouTube spadá do vekovej kategórie 15–35 rokov. Ľahko prevažujú muži voči ženám, a to v pomere 11:9. Aj tu sa potvrdzuje trend mobile-first: 70% používateľov sleduje YouTube na mobile.

Bolo by však chybou myslieť si, že YouTube sledujú iba tínedžeri, ktorí tu počúvajú hudbu a sledujú gaming (aj keď gaming aj hudba sú medzi konzumovaným obsahom výrazne zastúpené). Možno vás prekvapí, že YouTube je najpoužívanejšia sociálna sieť medzi decision-makermi v oblasti B2B. Na získanie dôležitých informácií a podkladov pre rozhodnutie používa vyhľadávanie na YouTube 50,9 % z nich.

Zaujímavosť: Vedeli ste, že prvé video zverejnené na YouTube má názov „Ja v zoo“ (Me at the zoo) a zobrazuje jedného zo zakladateľov platformy? Uverejnené bolo 23. apríla 2005.

Dáta jednoducho hovoria jasne: Prezentovať svoju značku na YouTube je jednoznačne dobrý nápad. Ako ale zaistiť, aby medzi obrovským množstvom obsahu bol vidieť práve ten váš? Pripravili sme pre vás 8 osvedčených tipov, ako na úspešný obsah na YouTube.

  1. Vyberte si vhodné kľúčové slová a myslite na Google

Najlepším spôsobom, ako propagovať svoj kanál na YouTube, je zohľadniť SEO. Spomeňte na čísla z úvodu článku – YouTube je hneď po Googli najobľúbenejším vyhľadávačom! Počítajte však s tým, že mnoho ľudí hľadá relevantný obsah primárne na Google. Optimalizácia pre vyhľadávače je tak prvým krokom, aby sa váš video obsah dostal k čo najväčšiemu počtu ľudí.

Pamätajte, že SEO je z veľkej časti o pochopení toho, čo používatelia hľadajú.

Ako nájsť vhodné kľúčové slová pre vaše video?

  1. Na vyhľadávanie možných kľúčových slov použite nástroje, ako je Plánovač kľúčových slov. Ak ste v tejto oblasti úplní nováčikovia, môžete tiež začať jednoducho tým, že použijete sedliacky rozum. Vymyslite 5 až 15 kľúčových slov, ktoré by podľa vás ľudia mohli použiť na opis vášho podnikania alebo služieb, ktoré poskytujete.
  2. Akonáhle budete mať zoznam, zadajte si kľúčové slová postupne do Googlu.
  3. Pre každé kľúčové slovo analyzujte stránku s výsledkami vyhľadávania (SERP). Zistite, či sú medzi najlepšie umiestnenými výsledkami videa, alebo skôr iným typom obsahu – napríklad príspevky na blogu.
  4. Upravte kľúčové slovo a znovu ho vyhľadajte na Google. Pridajte frázy ako „ako na to“, „tutorial“ či „návod“, pokiaľ sa vám kľúčové slová, ktoré by medzi výsledkami prinášali videá, nedarí nájsť.
  5. Prejdite svoj zoznam kľúčových slov a vyberte tie, ktoré uprednostňujú videá.

Na vyhľadanie obľúbených kľúčových slov môžete tiež použiť funkciu automatického dokončovania YouTube. Začnite hľadaním konkrétnej témy a pozrite sa, aký názov vám ponúkne samotný YouTube.

  1. Používajte stručné, konkrétne názvy videí

Keď používatelia vyhľadávajú na YouTube, je názov vášho videa prvé, čo vidia. Ak názov neupúta pozornosť, pravdepodobne vaše video nerozkliknú.

Tomuto scenáru sa samozrejme chcete vyhnúť. Preto:

  • Buďte struční. Udržujte názvy v dĺžke maximálne 60 znakov, inak sa môže stať, že sa nezobrazí celé.
  • V názve použite kľúčové slovo/slová, ktoré vám vyšli z analýzy SEO (viď tip 1).
  • Zdôraznite hodnotu, ktorá video používateľom prinesie.
  • Použite trendový hashtag alebo hashtag, ktorý ste použili na inej platforme.
  • Vyhnite sa clickbaitovým (čiže bulvárnym) názvom. Radšej buďte úprimní a nepreháňajte.
  1. Vytvorte si vlastné miniatúry

Ľudský mozog si najskôr všíma vizuálne prvky. Preto venujte náležitú pozornosť miniatúram. Mohlo by sa to zdať zbytočné, pretože YouTube miniatúry všetkých nahraných videí generuje automaticky. Ale pozor! Tieto miniatúry nemusia byť (a nebývajú) nijako zvlášť pútavé. Preto ak chcete zvýšiť počet prezretí, vytvorte si pre každé zverejnené video vlastný vizuál.

Tu je niekoľko všeobecných pravidiel pre vytváranie miniatúr na YouTube:

  • Použite jednoduchý a jasný text, ktorý opisuje vaše video.
  • Buďte v súlade s estetikou svojej značky. Držte sa rovnakého rozvrhnutia, typu písma a farebnej schémy, aby boli vaše videá už podľa miniatúry ľahko rozpoznateľné.
  • Snažte sa vyhnúť fotobankám. Vždy je lepšie použiť vlastný originálny vizuál. Pokiaľ to nie je možné, fotografie z fotobanky vyberajte starostlivo.
  • Rozlíšenie: Môžete použiť akýkoľvek pomer strán 16:9, ale minimálna šírka by mala byť 640 px.
  • Formát: JPG, PNG alebo GIF.
  • Veľkosť: obrázok by nemal mať viac ako 2 MB.

Inšpirovať sa môžete na YouTube kanáli Modrého koníka.

  1. Popisujte svoje videá a používajte nástroje YouTube

Písanie popisov k videám sa riadi podobnými princípmi ako vymýšľanie pútavého názvu. Vo svojich popisoch tak nezabudnite spomenúť kľúčové slová, ideálne hneď v prvých vetách. Napriek tomu, že je maximálna dĺžka popisu až päť tisíc znakov, hlavné informácie by ste mali spomenúť už v prvých 100 až 150 slovách. Jedine tak sa zobrazí každému, bez nutnosti rozkliknúť tlačidlo „Zobraziť viac“.

Pamätajte, že za účelom zviditeľnenia a nájdenia vášho videa používateľmi sú názov, miniatúra a popis videa najdôležitejšie!

Odporúčame však použiť aj ďalšie nástroje, ktoré YouTube ponúka, aby ste používateľom zjednodušili orientáciu vo vašom obsahu, a predovšetkým jeho nájdenie. Sem patrí napríklad:

  • Použitie časových značiek (tzv. videokapitol), ktoré divákom zjednodušia nájdenie informácií, ktoré ich zaujímajú. Ušetríte im tak náhodné klikanie do videa štýlom pokus-omyl.
  • Pridanie tzv. kariet, ktoré používateľa upozornia na ďalšie videá so súvisiacim obsahom.
  • Používanie relevantných hashtagov. Hashtagy sú užitočným nástrojom, len dajte pozor, aby ste dodržali pravidlá YouTube.
  • Označovanie videí príslušnými štítkami (tagy). Štítky sú v podstate kategórie pre váš obsah, ktoré sa k videu pridávajú počas jeho nahrávania. Pomáhajú divákom váš obsah ľahšie nájsť, najmä, ak sa diváci často mýlia pri písaní správneho názvu videa.
  1. Ponúknite divákom skutočnú hodnotu

Môže sa to zdať ako samozrejmosť, ale napriek tomu je treba to povedať (napísať): Zverejňovanie skvelého obsahu je najlepší spôsob, ako si udržať existujúcich divákov, rozšíriť svoj dosah a získať dobré pozície vo vyhľadávaní YouTube. Algoritmus hodnotenia YouTube totiž uprednostňuje používateľskú skúsenosť. Blog Hootsuite tiež pripomína, že návštevnosť väčšiny kanálov na YouTube pochádza z homepage a navrhovaných (odporúčaných) videí. Jedinou výnimkou sú návody a tutoriály (typu „Ako na…“), na ktoré používatelia prichádzajú prostredníctvom vyhľadávania.

Než zverejníte video, je dobré položiť si nasledujúce otázky:

  • S akým problémom toto video mojim divákom pomôže?
  • Je video pútavé/zábavné?
  • Budú mať ľudia po jeho zhliadnutí v určitom ohľade ľahší život?

Ak aspoň raz odpoviete áno, bez obáv kliknite na tlačidlo Zverejniť.

Na YouTube Modrého koníka napríklad prinášame našim divákom hodnotu prostredníctvom rozhovorov s odborníkmi. V nich sa venujeme dôležitým témam, ktoré sa týkajú zdravia, otehotnenia a kvality života pre deti a rodinu. Kvalifikovaný odborník dokáže skutočne pomôcť a poradiť divákom a diváčkam s ich problémami, je to navyše skvelý spôsob, ako prirodzene a nenásilne prezentovať benefity určitých produktov. Pre viac informácií mrknite na našu ponuku video formátov.

  1. Stavte na vysoko kvalitné videá

Dobré zámery v zlom prevedení sú receptom na neúspech. Aj keď máte pre svoj YouTube skvelé a profesionálne nápady na obsah, remeselnú kvalitou videí nemožno podceniť. Výhodou je, že dobe v smartfónov, ktoré vedia natáčať 4K videá, je tvorba profesionálnych videí jednoduchšia ako kedykoľvek predtým.

Predsa len s kvalitou a prevedením videí zápasíte? Chápeme, hardvér aj softvér pre vytváranie videí niečo stoja, oboje navyše vyžaduje určitú užívateľskú úroveň, rovnako ako osvojenie základov strihu. Našťastie existujú aj ďalšie možnosti, ako dostať svoj obsah na YouTube. Môžete svoj produkt či službu prezentovať na zavedených YouTube kanáloch, ako je napríklad Modrý koník. Súčasťou inzertného balíčka býva profesionálne štúdio a špičkové prevedenie videa.

  1. Vytvárajte playlisty

Playlisty sú ďalším skvelým spôsobom, ako zaujať divákov svojim obsahom na YouTube. Ich výhodou je triedenie súvisiacich videí do skupín. Keď potom jedno video v playliste skončí, automaticky začne ďalšie. To podporuje divákov, aby váš obsah sledovali opakovane a vytvárali si k nemu vzťah, čo z nich nakoniec môže urobiť vašich fanúšikov.

Videá v playliste sa tiež s väčšou pravdepodobnosťou objavia v pravom stĺpci odporúčaných videí, takže pomáhajú ľuďom objavovať váš obsah. Spomeňte si, že odporúčané videá tvoria jeden z pilierov návštevnosti vášho video obsahu!

Tu sú dva spôsoby, ako vytvoriť efektívne playlisty:

  • Na svojom kanáli zoskupte existujúce videá pod spoločné témy. To priláka divákov skôr k vášmu obsahu ako ku konkurenčnému.
  • Zhromažďujte videá od ďalších relevantných partnerov alebo influencerov. Ukážete tak divákom, že máte prehľad o najnovších trendoch, a povzbudíte ich k zdieľaniu vašich playlistov!
  1. Vyhodnocujte

Analytika YouTube v sebe skrýva mnoho poznatkov, ktoré vám pomôžu porozumieť vášmu publiku viac do hĺbky, a tým pádom ďalej rozvíjať váš kanál. Vyhodnotenie svojho video obsahu by ste preto rozhodne nemali zanedbávať.

Aké by mali byť parametre vyhodnotenia? Snažte sa nájsť odpovede na dôležité otázky. Sem patria:

  • Záujmy publika: Ako sú vaši diváci starí? Akými jazykmi hovorí? Kde žijú? Aké formáty videa majú radi?
  • Aký typ obsahu má najväčší ohlas?
  • Ktoré dni v týždni je vaše publikum najaktívnejšie?
  • V akú dennú dobu sa vaše publikum najviac zapája?

Znalosť analýzy vám pomôže zverejňovať obsah s rozvahou a ísť za stanovenými cieľmi, namiesto aby ste len strieľali naslepo. Nezabudnite na základnú poučku marketéra: Čokoľvek je dôležité, treba merať!

Pokiaľ sa rozhodnete využiť video formáty Modrého koníka, môžete očakávať minimálne 25 tisíc zobrazení, unikátny dosah až 20 tisíc používateľov a stovky reakcií. Pomôžeme vám so správnym nastavením metrík úspešnosti a zaistíme, že diváci pochopia skutočnú hodnotu vášho produktu či služby. Stačí nás nezáväzne kontaktovať.