V tomto článku vás prevedieme tými najdôležitejšími trendami, ktoré stojí za to poznať a sledovať. Pomôžu vám totiž ešte lepšie tvoriť komunikačné a marketingové kampane (nielen) pre ženy, mamičky a – to predovšetkým – budúce zákazníčky.

Takže čo robiť, aby vaše kampane aj v roku 2022 zažiarili medzi ostatnými?

Túžba po personalizácii i súkromí

Pojmy ako umelá inteligencia, strojové učenie a konektivita 5G sa dostávajú v oblasti technológií do mainstreamu a budú v roku 2022 výraznejšie hovoriť aj do sveta marketingu. A to najmä na internete, kam nás hromadne vohnala svetová pandémia. Internet je skrátka čím ďalej rýchlejší, algoritmy pokročilejšie, optimalizácia doručovania reklám na internete presnejšia. Adekvátne tomu používatelia očakávajú, že ich online skúsenosť bude blesková, bezproblémová a predovšetkým personalizovaná. Úplnou samozrejmosťou v dnešnej dobe je teda nielen rýchly a svižný web, na ktorého načítanie používateľ nečaká dlhšie ako jednu či dve sekundy (Google v prieskume odhalil, že 53 % používateľov na mobile opustí okamžite vaše stránky, pokiaľ sa nenačítajú do troch sekúnd!), ale okrem toho aj obsah, ktorý je skutočne relevantný potrebám vašej cieľovej skupiny a ktorý tak reálne pomáha riešiť jej problémy, alebo prinajmenšom k vyriešeniu jej problémov vedie.

Tolerancia voči nerelevantnému obsahu sa totiž rýchlo znižuje a drvivá väčšina online platforiem bude ponúkať čoraz pokročilejšie – tzn. granulárne presné – zacielenie reklám na používateľa. Avšak aj napriek lepšiemu a múdrejšiemu zacieleniu sa dá očakávať, že základy úspešného marketingu zostanú rovnaké. Teda aj naďalej bude treba rozumieť vašej cieľovej skupine do hĺbky a odpovedať na jej potreby a problémy vo vašej komunikácii.

Vyvažujúcim trendom bude pokračujúci dopyt po ochrane súkromia na internete. Blíži sa doba, keď nebude možné využívať cookies tretích strán. Čoraz viac užívateľov starostlivo premýšľa, ako nakladá so svojimi osobnými dátami. Niektoré prieskumy, píše Forbes, naznačujú, že ženy chránia svoje súkromie na internete viac ako muži. Najmä pri zacielení na ženy je preto zásadné komunikovať prípadné využitie osobných údajov jasne, zrozumiteľne a transparentne, a sústrediť svoju pozornosť na budovanie dôvery k značke.

V tomto prípade bude šťastie stáť na strane pripravených. Ako pokračuje Forbes, nezabudnite využiť čas, ktorý vám ušetrí umelá inteligencia a múdre algoritmy, na strategické plánovanie svojich kampaní.

Zdieľaná osobná skúsenosť víťazí

Kredit, ktorý môžu značky získať v podobe dobrých recenzií na diskusných fórach a sociálnych sieťach, sa bude zvyšovať s narastajúcou tzv. marketingovou infláciou. Čo znamená marketingová inflácia? Všetci sme doslova zavalení reklamami, chrlia sa na nás na každom rohu. Vďaka tomu sme voči reklame odolnejší a viac si vyberáme, čomu venujeme pozornosť a čo budeme ignorovať, menej dôverujeme všeobecným a nepodloženým tvrdeniam. Recenzie a osobná skúsenosť v tomto ohľade pomáhajú túto nedôveru a nezáujem prekonať.

Najmä ženy-matky, ktoré s rozvahou investujú každú minútu svojho času, radšej investujú do overených služieb a produktov. V tomto prostredí je osobné odporúčanie a zdieľaná pozitívna skúsenosť dôležitejšia než kedykoľvek predtým. Pomôže zákazníkom zorientovať sa v záplave ponúk a vybrať si produkt, ktorý sedí presne ich potrebám. A to bez „marketingového nánosu“, ktorý všetkým sľubuje hory-doly.

Značky aj marketingoví špecialisti tak budú v roku 2022 hľadať nové možnosti, ako budovať dobrú povesť a osobnú skúsenosť, ktorú zákazníci v online priestore „pošlú ďalej“. Takéto formáty propagácie totiž prinesú skutočné ovocie – pozitívnu reputáciu a zvýšenie predaja.

Na Modrom koníku môžu inzerenti predstaviť svoje produkty v Centre recenzií, kde na každej produktovej stránke poskytujeme priestor užívateľom podeliť sa o svoju skúsenosť s ostatnými. Tento obsah u nás ostáva natrvalo a môže významne ovplyvniť vašu pozíciu vo vyhľadávači.

V popredí záujmu nielen vzťah, ale aj hodnoty

Generácia Z, ktorá vyrástla s mobilom v ruke a na reklamné frázy nereaguje, volá po autenticite a budovaní skutočných hodnôt. Chcú počuť, čo prinášate svetu. Chcú poznať váš zmysel a víziu.

Presah značiek do celospoločenských tém tak bude v roku 2022 čím ďalej častejším štandardom. Oddelenie Spoločenskej zodpovednosti už nebude posledným šuflíkom, ktorý sa otvára maximálne pred Vianocami, ale stane sa integrálnou súčasťou hodnoty značky. Ľudia totiž začali vyžadovať, aby značky prijali zodpovednosť za svoju stopu vo svete – tú ekologickú, ale aj komunikačnú.

Príkladom stúpajúceho dôrazu na hodnoty – napriek základnej marketingovej intuícii – môže byť, že výrobca mobilných telefónov Samsung prišiel v Česku a na Slovensku s kampaňou o digitálnom zdraví, ktorú nazval Sklapni. Cieľom kampane je zredukovať množstvo času, ktorý trávime pred mobilnou obrazovkou, a „ozdraviť“ svoje mobilné návyky. Alebo odvážny krok spoločnosti Lush, ktorá sa stiahla zo sociálnych sietí. Dôvod? Hodnoty značky a obava, aký vplyv má na zdravie neúmerné používanie sociálnych sietí.

Video bude naďalej vládnuť

Dáta prieskumu, ktorý sme vykonali medzi tisíckami žien na Modrom koníku, hovoria jasne: 86% žien pravidelne sleduje videá na internete. A môžete sa staviť, že video bude kraľovať aj v roku 2022. Ďalší boom čaká najmä formát tzv. krátkych videí, ktoré zaplavili sociálne siete ako je Instagram a TikTok už v minulom roku. Užívateľov len tak baviť neprestanú, skôr naopak.

Krátke či dlhé, videá sú skrátka v kurze a ako marketéri by sme mali ich potenciál v budúcom roku využiť. Výskumy totiž ukazujú, že video generuje v porovnaní s textom alebo fotkou oveľa vyšší engagement a oveľa viac tiež motivuje používateľov k zdieľaniu. Na výber navyše máte široké množstvo žánrov – brandové videá, videá z vašich eventov, návody, prípadové štúdie, živé vysielania, rozhovory… Zoznam je takmer nekonečný.

Jedinou zdanlivou nevýhodou video obsahu je jeho o niečo vyššia produkčná náročnosť. Pokiaľ nechcete hneď investovať do vlastného štúdia a video kanálu, môžete využiť už existujúce kanály s publikom, ktoré zodpovedá vašej cieľovej skupine. Na Modrom koníku sme na tento účel vytvorili tzv. Video formáty. Môžete tak osloviť svojich zákazníkov v rámci nášho zabehnutého YouTube kanálu s viac ako 10 tisíc odberateľmi – autenticky, profesionálne a zábavne!

Influenceri a ambasádori kreatívne a autenticky

Influeceri ani v budúcom roku nikam neodchádzajú. Je ale veľmi pravdepodobné, že aj oni sa budú musieť prispôsobiť dvom určujúcim vplyvom:

  1. Spoločenskému dopytu po zodpovednosti za zdieľaný obsah i dôrazu na – digitálne aj psychické – . Inými slovami, umelým filtrom, prehnanému dôrazu na vzhľad a povrchnosti odzvonilo. Výskumy i tzv. whistlebloweri varujú, že sociálne siete môžu mať na spoločenské dianie aj ľudskú psychiku veľmi negatívny vplyv. Influenceri, ktorí svet sietí svojím vplyvom spoluvytvárajú, budú stáť pred výzvou zmeniť prístup aj naratív.
  2. Novým kreatívnym nástrojom, ktoré sociálne siete ponúkajú, a s nimi súvisiacim trendom, ako sú vyššie spomenuté krátke videá.

Očakávajte preto ďalší nárast kreatívcov, ktorí svoj úspech založia na vysoko originálnom a pôvodnom obsahu – namiesto toho, aby jednoducho len na sieti zdieľali svoj vlastný život (a štíhle telo). Ako marketéri by sme na tieto trendy rozhodne nemali zabudnúť pri tvorbe kreatívnych kampaní, najmä cielených na generáciu Z.

Autenticita influencera zostane naďalej pod starostlivým dohľadom. V tejto optike zostáva veľmi aktuálna tzv. Ambasádorka značky – dôveryhodná členka komunity, ktorá vytvára vlastný originálny obsah súvisiaci so značkou.

Audio platformy na vzostupe

Vyššie už sme spomenuli dve spoločenské témy, ktoré nadobúdajú na dôležitosti (a rok 2022 tento trend ešte posilní): nedostatok času a zároveň jeho množstvo, ktoré trávime pred obrazovkami mobilov a počítačov. Obe tieto témy sa navyše úzko dotýkajú cieľovej skupiny žien a mamičiek, ktorých časové vyťaženie s materstvom ešte stúpa. Nie je preto prekvapivé, že rok 2021 patril okrem iného audiu.

Svetlo sveta uzrela sieť Clubhouse, ktorú si k aprílu 2021 stiahlo do mobilu 13 miliónov užívateľov. Explóziu záujmu zažívajú aj podcasty. Martina Bretous na blogu Hubspot píše, že sa audio obsah pomaly usadzuje v prvých radoch obsahových stratégií. Prieskum, ktorý Hubspot realizoval medzi marketingovými profesionálmi, ukázal, že až 43 % marketérov plánuje v roku 2022 zvýšiť rozpočet na svoje audio kanály.

Audio umožňuje doručiť používateľom vysoko kvalitný obsah, ktorý je nezávislý na obrazovkách a je možné ho konzumovať aj pri každodenných činnostiach. To v roku 2022 ocenia nielen mamičky.

Strieborná generácia prichádza

Zdalo by sa, že všetky vyššie spomenuté trendy majú jedno spoločné – týkajú sa skôr mladších vekových kategórií. Sú to predsa „tí mladí“, ktorí chodia na TikTok, zaujímajú sa o ekológiu a zakladajú „roomky“ na Clubhouse. Urobili by ste však veľkú chybu, ak by ste sa v roku 2022 nezamysleli, ako svojím marketingom osloviť vekovú skupinu 49+. Ide totiž o cieľovú skupinu budúcnosti, hovorí Wojciech Kowalczyk z poľskej televíznej skupiny TVP, pre server Mediaguru.

Na Slovensku aktuálne žije 1,4 milióna ľudí vo veku 50-69 rokov. To je takmer 26% slovenskej populácie. Je to aj generácia, ktorá sa vie pohybovať vo svete internetu, sociálne siete nevynímajúc. A v neposlednom rade je to generácia s veľkou kúpnou silou. Tzv. empty nesters, teda rodičia, ktorí majú dospelých potomkov, by ste vo svojich stratégiách pre rok 2022 rozhodne nemali vynechať.

Zaujímavosť: Aj na Modrom koníku nájdete zastúpenie žien vo veku 40+. Podľa našich prieskumov tvoria cez 19% všetkých používateľiek.

Marketéri a veštecká guľa

Písať predpovede pre nasledujúce obdobie je vždy trochu zapeklité. Ako sa hovorí, problém predikcií je, že sa týkajú budúcnosti. Minulé dva roky nám navyše ukázali, ako rýchlo sa môže svet obrátiť hore nohami. Pokiaľ by sme mali vyššie uvedené trendy zhrnúť, môžeme povedať, že marketingový svet roku 2022 sa ponesie v duchu zdanlivých protikladov. Personalizácia, ale aj vyššia ochrana súkromia. Nadvláda videí, ale aj túžba odložiť obrazovky a započúvať sa do audio obsahu. Stále hlasnejšia generácia Z, ale aj rastúci význam generácie, ktorej sa u nás hovorí Husákove deti.

Hlavná úloha nás, marketérov, sa zas tak veľmi nemení: starostlivo počúvať zákazníkov a snažiť sa odpovedať na ich potreby. A vyzerá to tak, že v roku 2022 k tomu budeme mať viac nástrojov aj kanálov ako kedykoľvek predtým.