Rodičia sú v marketingu pohyblivý cieľ. Táto cieľová skupina má mnoho špecifík, a pritom je pre svoju rôznorodosť pomerne ťažko uchopiteľná. Napriek tomu sú rodičia v marketingu zásadní: napokon práve ich peňaženky pokrývajú (nielen) potreby detí. V dnešnom článku sa preto na rodičov ako cieľovú skupinu pozrieme zblízka.

Rodičia svojim deťom poskytujú mnohé – výchovu, vedenie, bezpečie, a v neposlednom rade veci. Veľa vecí, a najmä na Vianoce. Ako sme už písali v článku na tému marketingu cieleného na deti, rodičia sú v rovnici „ako predať tovar pre deti“ zásadní. A nemožno pominúť ani fakt, že rodičia sami o sebe majú mnoho špecifických potrieb, hodnôt a prianí. Cieliť na rodičov však nie je nič ľahké. Je to nielen veľmi rozmanitá cieľová skupina, ale aj veľmi zaneprázdnená.

Ako teda preniknúť hlukom, neporiadkom a riadeným chaosom rodinných životov a zmeniť rodičov na zákazníkov? Práve to je témou nasledujúcich riadkov. Dozviete sa:

  1. Dáta o slovenských rodičoch
  2. Ako segmentovať rodičov
  3. Ako na novopečených rodičov
  4. Čo chcú mileniáli v úlohe rodičov
  5. Čo zaujíma rodičov z generácie X
  6. Tri hlavné zásady marketingu cieleného na rodičov

Dáta o slovenských rodičoch 

Podľa dát Európskeho štatistického úradu Eurostat z roku 2019 je Slovensko na popredných priečkach v počte rodín s deťmi (36%).  

Štatistiky ďalej ukazujú, že najviac máme rodín s jedným dieťaťom. Hlavným dôvodom sú financie. V dnešnej dobe je finančne náročné mať početnejšiu rodinu, tvrdí Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.

Trendom je, že ženy odkladajú materstvo, čím sa automaticky posúva priemerný vek prvorodičiek, u nás je to v priemere 27 rokov. Mnohé ženy v dnešnej dobe riešia ekonomický aspekt materstva. Musia totiž viac zladiť prácu s rodinou ako muži. Na Slovensku sa stará o deti, prípadne sa s nimi učí, a to najmenej hodinu denne, zhruba 35 % žien a 19 % mužov. O chod domácnosti sa stará 77 % žien a 47 % mužov. 6 z 10 žien varí a upratuje najmenej hodinu denne, u mužov je to len každý šiesty.

V únii je aktuálne 15 % domácností, kde žije jeden rodič s dieťaťom alebo deťmi. Najmenej single domácností je práve na Slovensku, a to iba 8 %.

Ako segmentovať rodičov?

Rodičia sú neuveriteľne rôznorodá cieľová skupina. Líši sa ich vek, ich vzdelanie, záujmy, koníčky, hodnoty, presvedčenia, a tým pádom aj nákupné správanie. Napriek tomu však existujú určité základné „rodičovské skupiny“:

  1. Novopečení rodiča
  2. Silná skupina rodičov z generácie mileniálov
  3. Rodičia generácie X

Poďme sa pozrieť na špecifiká jednotlivých skupín.

Novopečení rodičia hľadajú recenzie a podporu komunity

Pre rodičov, najmä tých, pre ktorých je rodičovská úloha zatiaľ úplne neznámym územím, je veľmi dôležitá komunita a možnosť zdieľania. Prvé dni a týždne v úlohe matky (ale aj otca) môžu ľahko vzbudzovať pocit izolácie a osamotenia. Mnoho nastávajúcich aj novopečených rodičov (podľa amerického prieskumu, ktorý realizoval Facebook, dokonca traja zo štyroch) sa preto obracia na online komunity, ako je napríklad Modrý koník.

Pre značky, ktoré chcú týchto nových rodičov osloviť a poskytnúť im podporu, je preto zásadné udržiavať v týchto online komunitách citlivú a konzistentnú prítomnosť. V Modrom koníku ponúkame na tento účel množstvo reklamných formátov, ktoré vám pomôžu sa s novopečenými rodičmi prepojiť.

Čerství rodičia majú ešte jedno špecifikum – vzhľadom na to, že vo svojej úlohe zatiaľ nie sú takí sebaistí, pred každým nákupom detského produktu sa oveľa viac spoliehajú na recenzie. Konkrétne hľadajú recenzie na internete a často ich prečítajú veľké množstvo, než si nejaký výrobok skutočne zaobstarajú.

V Modrom koníku rodičom rozumieme – a pomôžeme s tým aj vám. Medzi naše reklamné formáty patrí napríklad Centrum recenzií, ktoré vám s budovaním pozitívnej online reputácie pomôže.

Rodičia z generácie mileniálov: otcovia v akcii a YouTube ako zdroj informácií

Štatisticky vzaté je veľká šanca, že ak cielite svojim marketingom na rodičov, cielite na rodičov z radov mileniálov. Príslušníci tejto generácie sa narodili v osemdesiatych a prvej polovici deväťdesiatych rokov a v súčasnosti sú rodičmi viac ako polovice detí na celom svete.

Čo je pre rodičov z radov mileniálov typické? Po prvé, táto generácia vyznáva rodičovstvo moderného štýlu. Na rozdiel od predchádzajúcich generácií sa medzi rodičmi z radov mileniálov dostávajú k aktívnej úlohe otcovia. Čo si z toho odniesť? Ak ste doteraz zacielili svoje oznámenia iba na mamičky, možno je čas to zmeniť. Podľa výskumu organizácie YPulse, ktorá sa zaoberá trendmi medzi mileniálmi a generáciou Z, si 83 % rodičov z radov mileniálov myslí, že by reklama cielená na rodičov mala oslovovať v rovnakej miere matky aj otcov.

Ešte jedna zaujímavosť o mileniáloch, ktorú by ste mali poznať: 72% rodičov-mileniálov uvádza, že sa pri hľadaní inšpirácie pre nákupy detského tovaru obracajú na YouTube. 3 zo 4 navyše hovoria, že si na YouTube radi nechajú od značiek poradiť, najmä keď hľadajú rady a tipy na rodičovské témy. To platí aj o vyššie uvedených oteckoch: mnoho z nich sa obracia na YouTube, aby sa zoznámili s kľúčovými rodičovskými témami, ako je príprava jedla, zostavovanie výbavy alebo používanie výrobkov pre domácnosť.

To znamená, že na YouTube môžete oslovovať rodičov nielen dobre umiestnenou reklamou, ale aj kvalitným, na mieru šitým obsahom. Ak by ste potrebovali poradiť, ako uspieť na YouTube, neváhajte sa na nás obrátiť – v Modrom koníku ponúkame vycibrené video formáty prispôsobené rodičovskej tematike.

Rodičia generácie X: skúsenosti a nostalgia

Generácia, ktorá prišla pred mileniálmi, je dnes nielen technologicky zdatná, ale predovšetkým má veľkú kúpnu silu. Napriek tomu sa svojimi návykmi od mileniálov líšia. Túto staršiu generáciu rodičov najlepšie oslovíte kombináciou tradičného a digitálneho marketingu: vyhľadajte vhodné sociálne siete, ale nezabudnite aj na direct mail a tradičnú televíziu. Na túto cieľovú skupinu tiež dobre funguje emočný marketing, najmä ak rozohráte notu nostalgie – koniec koncov väčšina týchto rodičov už má odrastenejších potomkov.

Klinček na hlavičku udrel napríklad britský McDonald’s s vianočnou reklamou, ktorá rozpráva príbeh, ktorý rodičia generácie X určite oslovia. Sleduje totiž mamičku, ktorá sa snaží nadviazať kontakt so svojím dospievajúcim synom.

3 hlavné zásady marketingu cieleného na rodičov

Rodičia sú známi tým, že mávajú nabitý rozvrh a multitasking je ich nevyhnutnou superschopnosťou. Preto môže byť veľmi ťažké získať ich pozornosť a udržať ju dostatočne dlho na to, aby ste ich dokázali presvedčiť. Nasledujúce tri tipy vám k úspešnej konverzii pomôžu.

  1. Budujte si dôveru

Faktor dôvery asi najdôležitejším aspektom marketingu pre rodičov. Každý rodič chce pre svojich potomkov to najlepšie av prípade akýchkoľvek pochybností o vhodnosti/bezpečnosti výrobku či služby rýchlo stratí dôveru k celej značke. Platí to ale aj naopak – akonáhle si získate u rodičov dôveru, máte veľkú šancu, že vám zostanú lojálni po dlhú dobu.

  1. Zapojte sa do komunity

Aj keď sme hneď na začiatku upozorňovali, že cieľová skupina rodičov je veľmi rozmanitá, napriek tomu medzi rodičmi veľmi dobre funguje pocit spolupatričnosti a komunity. Vo chvíli, keď s rodičmi budete citlivo a kreatívne komunikovať, máte takmer istotu, že si svoju dobrú skúsenosť nenechajú iba pre seba. Odporúčania od iných rodičov majú navyše u mamičiek a oteckov (logicky) najväčšiu váhu. Rodičia skrátka chcú pre svoje deti osvedčené, vyskúšané a dôveryhodné značky.

Budovanie prítomnosti na sieťach, ako je Modrý koník, je preto ideálnym spôsobom, ako svoju značku v dobrom svetle dostať do povedomia rodičov.

  1. Buďte kreatívni a vytvárajte hodnotu

Rodičovstvo je jedinečná životná skúsenosť. Využite mnoho podôb rodičovstva vo svojom marketingu kreatívne a vyhnite sa zabehnutým koľajniciam a klišé. Stavte tiež na vytváranie skutočnej hodnoty – videá, návody, rady a pomoc v nádhernej (a mnohokrát turbulentnej) úlohe rodičia spotrebitelia rozhodne ocenia.

Stále tápete, ako rodičov osloviť? Marketing a rodičia sú naša silná stránka – ponúkame široký výber reklamných formátov, ktoré sú priamo prispôsobené komunite mamičiek i oteckov. Obráťte sa na nás a spoločne vymyslíme najlepšie riešenie pre vašu značku.