Sociálne siete sú stálicou nielen v našich životoch, ale aj v našich marketingových stratégiách. Ich hviezda žiari síce jasne, ale nestabilne – menia sa trendy, rovnako ako formáty, ktoré na sieťach fungujú. Čo sa v roku 2022 na sieťach udialo a nemalo by vám uniknúť?

V dnešnom článku sa dozviete:

  • Najnovšie dáta (nielen) o sociálnych sieťach
  • Konkrétne dáta o sociálnych sieťach na Slovensku
  • Čo je dobré vedieť o sociálnych sieťach v roku 2022

Než sa pustíme do akejkoľvek kampane (nielen na sociálnych sieťach), je potrebné poznať aktuálny kontext. Koniec koncov, dáta nám pomáhajú odhaliť nielen prostredie, v ktorom sa pohybujeme, ale aj nové príležitosti. Čo nám teda čísla hovoria o sociálnych sieťach v roku 2022?

Najnovšie dáta (nielen) o sociálnych sieťach

Práve v týchto dňoch sa populácia na našej planéte prehupla cez ďalší míľnik – je nás teraz celých 8 miliárd. Celkom 5,34 miliárd ľudí zároveň vlastní alebo používa mobilný telefón, v drvivej väčšine samozrejme smartfón – 4 z 5 mobilných telefónov sú smart. Internetových používateľov je o niečo menej, celkom 5,03 miliárd, avšak aj internetová populácia neustále rastie – o 3,7 % za posledných 12 mesiacov (dáta sú z tohto leta). To znamená, že internet penetroval 63,1 % populácie na Zemi.

Vyššie uvedený kontext nám dáva predstavu o meradle, a tak sa poďme presunúť k používateľom sociálnych sietí. Tých je globálne 4,7 miliárd. Medziročný rast dosahuje 227 miliónov užívateľov, čo predstavuje 5 %. To znamená, že sa na sociálnych sieťach pohybuje 59 % svetovej populácie.

Čo to znamená pre vaše firmy a brandy? Po prvé, prítomnosť značiek v online prostredí a na sociálnych sieťach je skrátka nevyhnutná a posledné pandemické roky túto potrebu ďalej akcelerovali. Obrovské čísla ale predznamenávajú aj blížiacu sa zmenu – penetrácia je skrátka tak vysoká, že nutne začne spomaľovať. Začneme žiť v čase, keď prítomnosť – všetkých – na sociálnych sieťach bude bežnou záležitosťou a dokonca nutnosťou.

Otázka už nebude znieť: „Sú naši zákazníci na sociálnych sieťach? A na ktorých?“ Bude znieť: „Ako sa naši zákazníci na sieťach správajú, na čo ich používajú a ako do toho zapadá naša značka?

Sociálne siete už dávno nie sú len platforma pre zábavu zdieľania fotiek z dovolenky. Koniec koncov, priemerný globálny používateľ tu strávi 2 hodiny a 29 minút denne. Čím ďalej viac ľudí sociálne siete využíva k širokému spektru činností – nákupu, recenziám alebo získavaniu informácií o svete. Celkom 57 % dospelých sa o nových a dôležitých správach dozvedá zo sociálnych sietí. Tento podiel samozrejme rastie medzi mladými ľuďmi, najmä príslušníkmi generácie Z.

Sociálne siete na Slovensku

Návšteva a aktívne využívanie sociálnych sietí patrí na Slovensku medzi najčastejšie aktivity na internete. Prieskum spoločnosti Go4insight nám prináša niekoľko dát ohľadne využívania sociálnych sietí na Slovensku. Jedným z nich je, že až 85 % Slovákov používa nejakú sociálnu sieť, pričom 63 % ju navštívi aspoň raz denne.

Počet užívateľov sociálnych sietí na Slovensku je stabilný, rastie najmä intenzita ich využívania. Nie je prekvapivé, že sociálne siete sú najpopulárnejšie medzi mladším obyvateľstvom do 26 rokov. Naopak obľuba sociálnych sietí je na jemnom ústupe  medzi ľuďmi vo vyššom produktívnom veku (41-59 rokov) a v najvyšších sociálnych skupinách.

Ak porovnáme jednotlivé platformy, najviac užívateľov má YouTube (využíva ho takmer 80% slovenskej populácie), nasleduje Facebook (77%) a Instagram (42%).  Mimochodom, vedeli ste, že jednou z obľúbených slovenských sociálnych sietí je tiež Modrý koník? Na Slovensku má Modrý koník viac ako milión reálnych používateľov

Čo je dobré vedieť o sociálnych sieťach v roku 2022

Ľudia všetkých vekových kategórií sa skrátka ubytovali na sociálnych sieťach, a je preto jasné, že firmy a značky ich nasledujú. Sociálne siete totiž ponúkajú široké spektrum marketingových nástrojov a reálnych výhod. Aké to sú a ako z nich najlepšie vyťažiť?

  1. Zamerajte sa na menšie siete s väčším potenciálom

V čase, keď má veľké množstvo užívateľov účty na viacerých sociálnych sieťach, už prestáva dávať zmysel vsádzať iba na tie najväčšie platformy typu Facebook či Instagram. Ba naopak! Marketingový štýl „spray and pray“ prestáva fungovať. Do popredia sa v tomto roku dostávali menšie alebo dokonca niche platformy, ktoré umožňujú presnejšie zacielenie a oveľa vyššiu efektivitu komunikácie či reklamy. Napríklad podľa údajov zdieľaných spoločnosťou Pinterest Business môžu reklamy na ich platforme priniesť maloobchodným značkám dvojnásobnú návratnosť reklamných výdavkov v porovnaní s inými sociálnymi sieťami. Nedá sa nespomenúť ani fakt, že spoločnosť Apple na začiatku roka 2022 oznámila zablokovanie možnosti zacieliť na významný segment užívateľov Facebooku.

Viac ako kedykoľvek predtým je preto dôležité vymaniť zo zabehnutých koľají a hľadať nové platformy. Napríklad Modrý koník ponúka vysoko definované publikum, silnú komunitu a vysokú návratnosť investícií do reklamy. Užívateľskú základňu Modrého koníka tvorí z 99 % ženy, 73 % z nich vo vekovej kategórii 20 až 39 rokov a 72 % má aspoň jedno dieťa. Široké spektrum reklamných formátov je špeciálne prispôsobené cieľovej skupine.

  1. Spolupracujte s tvorcami

Rovnako ako u sociálnych sietí, aj v oblasti influencer marketingu prestáva platiť, že väčšia je lepšia. V roku 2022 viac a viac značiek spolupracovalo s niche tvorcami a mikro influencermi, aby vytvorili silné partnerstvá, pútavý obsah a v neposlednom rade výrazne rozšírili svoj dosah. Čím častejšie tak spolupráca s influencermi znamená udržiavanie siete malých, relevantných a niche influencerov. Výsledky hovoria samy za seba: menšie náklady a vyššia efektivita. Detailne sme sa influencer marketingu venovali v jednom z predchádzajúcich článkov.

Aj na Modrom koníku máte možnosť nájsť relevantných influencerov. Ak cielite na komunitu žien a rodičov, prinesie vám spolupráca s influencerkami (čiže ambasádorkami) Modrého koníka vysokú mieru zapojenia a reálny pozitívny dopad na vašu značku.

  1. Sústreďte sa na budovanie komunity a zákaznícku podporu

Podľa prieskumu spoločnosti HubSpot je hlavným cieľom väčšiny marketérov na sociálnych sieťach v roku 2022 oslovenie nových publikácií, rozvoj vzťahov so zákazníkmi a posilnenie zákazníckeho servisu. Pre porovnanie: predtým sa tieto ciele zameriavali skôr na zvýšenie predaja a propagáciu produktov. Namiesto toho, aby firmy využívali sociálne siete čisto na reklamu, stáva sa „social“ kanálom pre budovanie a posilňovanie vzťahov so zákazníkmi.

Napokon, zákazníci to očakávajú. Stále viac súčasných a potenciálnych zákazníkov volí sociálne médiá ako preferovaný spôsob kontaktu so značkami, a to pred nákupom aj po ňom. Podľa tohto ročného prieskumu spoločnosti Hootsuite 59 % marketérov uviedlo, že zákaznícky servis na sociálnych sieťach má pre ich značku za posledný rok väčšiu dôležitosť.

  1. Načúvajte ľuďom na sieťach

Social listening (čiže počúvanie sociálnych sietí) sa stáva čoraz dôležitejším. Opäť za to „vďačíme“ pandémii, pretože práve vtedy sa sociálne médiá stali pre značky hlavným kontaktným miestom so zákazníkmi a centrom PR. Nevyhnutne potom začalo mnoho značiek viac investovať do nástrojov pre social listening. Dnes sa z tejto oblasti stáva dôležitá súčasť komplexnej stratégie pre sociálne siete a dá sa predpokladať, že v budúcnosti bude social listening ďalej silnieť.

  1. Podchyťte ďalší nárast online komunít

Online komunity sú populárnejšie ako kedykoľvek predtým. Vďaka komunitám môžu značky združiť súčasných i potenciálnych zákazníkov, zmysluplne s nimi komunikovať a informovať ich o dôležitých novinkách. Značky môžu navyše svoje komunity na sociálnych sieťach využívať aj na zavádzanie nových produktov, získavanie spätnej väzby a cenných poznatkov o samotných zákazníkoch.

Aj tu potom v roku 2022 platí, že zomknutejšia je lepšia. Menšie, ale pevné komunity rovnakých záujmov (ako je napríklad komunita Modrého koníka) prinášajú vyššiu lojalitu, väčšiu mieru zapojenia a tým pádom aj významnejší vplyv na vašu značku.

Čo si z toho odniesť?

Sociálne siete zostávajú, ale ich krajina sa mení. Počítajte s tým, že budúcnosť prinesie aj v tejto oblasti vyššie nároky na personalizáciu, efektivitu a presné zacielenie. V tom vám pomôžu najmä menšie platformy a sociálne siete, ktoré vám umožnia zacieliť na menšie a zomknuté komunity – s lepšími výsledkami. Keď sú totiž používatelia vzájomne prepojení, komunita funguje oveľa lepšie a vyvolanie požadovanej akcie vyžaduje oveľa menej peňazí.

Zaujíma vás, ako funguje spolupráca s komunitou na Modrom koníku? Stačí sa nám ozvať 🙂