Ako sa čo najefektívnejšie dostať medzi ľudí, bez toho aby ste museli investovať veľké peniaze do reklamy? To je otázka, ktorá leží na stole väčšiny spoločností. Jeden z najzaujímavejších spôsobov, ako to urobiť, je cez takzvaný guest post.

Guest posting je technika silne rozšírená na Západe, u nás sa s ňou často nestretnete. To však neznamená, že tu nefunguje. A čo to vlastne znamená?

Guest post = článok na cudzom a spravidla už zabehnutom a hojne navštevovanom/populárnom webe uverejnený zvyčajne zadarmo výmenou za skutočne kvalitný obsah.

Tisíce ľudí, ktorí navštevujú daný web a majú záujem o vašu tému, sú tak veľmi jednoducho oslovení a, ak sa to urobí dobre, stanú sa aj vašimi followermi. Napríklad, zostavujete zdravé jedálničky? Aké by to bolo pritiahnuť pozornosť ľudí z fitness magazínu, ktorý číta 100 000 návštevníkov mesačne? Iste chápete pointu.

Prečo by ale niekto mal chcieť uverejniť váš článok zadarmo?

Kľúč tkvie v hodnote, ktorú prinášate ich publiku.

Ak chcete, aby vašu prácu publikovali ľudia, ktorí už majú vybudovanú komunitu a publikum, musíte za nimi prísť s niečím, čo ich upúta. S niečím, čo ich obecenstvo uvíta s otvorenou náručou. Zabudnite na nejaké nudné a fádne PR články spísané za 30 minút. Naopak, premýšľajte o prvotriednym obsahu, ktorý zaberie 10+ hodín písania a rešerší. Taký článok, ktorý čitateľ z danej cieľovej skupiny zhltne ako malinu.

Krok I. Spoznajte svojich ľudí

Keď chcete uspieť so svojím projektom, musíte samozrejme poznať ľudí, na ktorých cielite. Nepodceňujte to a zamyslite sa. Čím konkrétnejší budete, tým užší síce bude počet ľudí, ktorí do tejto kategórie zapadnú, ale pamätajte, že práve táto úzka skupina ľudí bude mať najväčší záujem o to, čo môžete ponúknuť.

Položte si otázky ako napr .:

  • Aký je typický predstaviteľ mojej cieľovky?
  • Koľko má rokov, kde žije, čo robí?
  • Čo ho trápi? Čo najčastejšie rieši?
  • Čo je jeho hlavným motívom v práci?
  • Čo sú jeho tajné priania?
  • Je moja cieľová skupina oproti bežným ľuďom nejako špecifická?
  • Má moja cieľová skupina nejaký vlastný žargón?

Krok II. Kde sa títo ľudia nachádzajú?

Keď už poznáte svojich ľudí, je potrebné nájsť všetky tie zákutia, kde sa schádzajú. Môžu to byť napr.:

  • magazíny, portály
  • osobné stránky a blogy
  • diskusné fóra
  • stránky, skupiny na Facebooku
  • stránky na Instagrame
  • videá, celé kanály na Youtube

Pozn.: k videu na Youtube, samozrejme, guest post nepridáte, ale jednak sa tam môžete prezentovať (napríklad v odpovedi na otázku v komentároch alebo v reklame Google Ads) alebo ho využite ako zdroj informácií o svojej cieľovej skupine.

Tip: Weby s menšou návštevnosťou ale s užšie a lepšie zameranou cieľovou skupinou prinášajú lepšie výsledky než weby všeobecnejšie, hoci sú viac navštevované.

Praktický príklad: zdravé recepty. Svoje recepty budete radšej chcieť propagovať na webe o zdravom stravovaní s 10 000 návštevníkmi než v magazíne, ktorý sa venuje aj posilňovaniu, joge a pilates s 30 000 návštevníkmi. V prvom prípade možno očakávať väčšiu odozvu na váš obsah.

Krok III. Dajte dokopy veľmi kvalitný obsah

Internet je neuveriteľne presýtený obsahom a reklamou. Zo všetkých strán sa na vás rúti extrémne množstvo článkov, videí, ľudí, firiem, značiek, produktov, a to na Facebooku, Youtube, vo vyhľadávaní na Googli, na všetkých weboch. Človek je vraj dnes vystavený aj 5 000 reklamám denne. Ako urobiť na niekoho dojem v prostredí, ktoré pripomína ázijskú MHD?

Ak chcete mať naozaj úspech, musí byť váš obsah prvotriedny. Tým, že je zadarmo dostupný, môže sa pomerne rýchlo rozšíriť a dostane sa tak medzi veľa ľudí. A tým, že za ním stojí také množstvo práce, vyráža táto kvalita dych, vďaka čomu autor získava instantne dobrú a pozitívnu reputáciu.

Kľúčové je, aby z vášho obsahu mal užívateľ nejaký úžitok. Článok, video alebo čokoľvek, čo spracovávate, musí prinášať určitú hodnotu bez toho, aby ste za to žiadali niečo na oplátku. Pomôžte užívateľovi zadarmo a nákup u vás bude akýmsi bonusovým efektom.

Krok IV. Nezabudnite na výzvu k akcii

Keď už to dotiahnete tak ďaleko, že 1) spíšete mimoriadne skvelý článok a 2) podarí sa vám ho umiestniť na populárny a navštevovaný web, bolo by samozrejme nešikovné to nevyužiť naplno a nevyžmýkať z toho všetok obchodný potenciál. Do svojho guest postu zakomponujte odkaz alebo CTA, ktoré bude ľudí motivovať k prekliku na váš web. Môže to byť napríklad ďalší článok alebo návod. Môže ísť o video alebo niečo na stiahnutie.

Veľmi často autori publikujú rôzne e-booky alebo brožúrky zadarmo, ktoré si možno stiahnuť výmenou za email. Týmto spôsobom maximalizujete potenciál daného publika. Ak sa vám podarí získať email práve výmenou za nejaký obsah zadarmo, získavate navyše veľkú výhodu. Totiž možnosť osloviť týchto ľudí opakovane s ďalším obsahom v budúcnosti.

Krok V. Odošlite svoj článok ako návrh na guest post

Takže v tejto fáze už máte:

  • Naštudovanie svojej cieľovky.
  • Viete, kde sa pohybuje, a tak viete aj to, kde by ste chceli umiestniť svoj obsah.
  • Máte už pripravený kvalitný článok (alebo iný obsah).

Ak je to diskusné fórum, založte novú tému v relevantnej kategórii alebo odpovedzte v existujúcej. Administrátori fór nemajú radi, keď sa v príspevkoch objavujú odkazy alebo nejaká forma reklamy. Robia však výnimky, a to práve v situáciách, keď je obsah natoľko kvalitný, že jeho informačná hodnota ďaleko prekonáva fakt, že je tam nejaký ten odkaz na váš web. Skúste to a uvidíte. Nutné je však podotknúť, že to bude pravdepodobne chcieť istú skúsenosť a možno aj viac pokusov, než sa vám podarí takýto príspevok udržať.

Ak ide o blog, portál či magazín, potom im jednoducho napíšte email. Môže vyzerať napr. takto:

Dobrý deň,

mal by som na Vás len krátku prosbu. Venujem sa písaniu článkov na Vašu tému – venujem sa im intenzívne a do hĺbky. Mojím cieľom je, aby všetky tieto články boli maximálne nápomocné môjmu publiku.

Dokážem si zároveň predstaviť, aké je ťažké pravidelne vydávať kvalitný obsah pre Vašich čitateľov, preto by som sa chcel opýtať, či ste otvorení uverejňovaniu guest postov. Jeden taký ukážkový článok Vám zasielam v prílohe. Je skutočne hutne spracovaný a má 1500+ slov.

Ak by sa Vám páčil, určite budem rád, ak ho využijete, a zároveň Vám môžem zadarmo zasielať články ako je tento do budúcnosti aj pravidelne, ak naň budú pozitívne reakcie.

Budem sa tešiť na Vašu spätnú väzbu,

Pekný deň.

Nemusí ísť o nič komplikované. Pointa je v tom, že aj navštevované weby majú často problém s dobrým obsahom. Produkovať dobrý obsah stojí čas a peniaze. A každá pomocná ruka sa samozrejme hodí, zvlášť ak ho ponúknete zdarma. Rozhodne vám všetci nepovedia áno. Niekto bude striktne proti, niekto bude chcieť peniaze. Ale určite sa nenechajte odradiť a vyskúšajte.

Dajte vedieť, ako sa vám s guest postmi darilo 🙂