Amazon, Ebay, Alibaba sa stali takmer rovnakými symbolmi e-commerce sveta ako je Google synonymom pre internetové vyhľadávanie.

E-shop, teda elektronický obchod sa stal univerzálnym nástrojom pre všetkých. Niektorí verili, že je to ich cesta k úspechu a nové obchody rástli ako huby po daždi. Iní začali dôverovať internetovým podnikateľom a postupne vymienať obchodné centrá za elektronické obchody.

E-shopy sa teda stali neoddeliteľnou súčastou maloobchodného sveta na Slovensku i v zahraničí.

Kúpila si už niečo zo zahraničného e-shopu?

Podľa našej ankety takmer dve z troch žien niečo objednávali zo zahraničného e-shopu. Dôvodov môže byť niekoľko. Širšia ponuka či lepšie ceny sú tými najčastejšími.

Spravila si už niekedy nákup v e-shope cez mobil?

V posledných rokoch sa internet postupne posúva z monitorov na menšie obrazovky prenosných zariadení. E-shopy nie sú výnimkami a musia sa s tým rovnako vyrovnať.

Možností, ako na to, majú viacero. Niektoré slovenské e-shopy si zvolili cestu vlastnej mobilnej aplikácie, väčšina obchodov však funguje na báze responzívneho webu, prípadne mobilnej varianty webovej stránky.

Napriek tomu je prechod zákazníčok na mobilné nakupovanie stále o niečo pomalší. Len približne každá tretia sa odhodlala k nákupu cez mobil.

Čítaš reklamné e-maily, ktoré ti chodia?

Newslettre, respektívne reklamné e-maily sú kapitolou samou o sebe. Dnes ich každý z nás odoberá niekoľko, občas možno aj niekoľko desiatok. Napriek tomu často končia bez prečítania v koši. To je prípad takmer tretiny opýtaných, ktoré neprečítané reklamy rovno zo schránky presúvajú do koša.

Avšak až dve tretiny používateliek priznali, že si reklamy čítajú. Nie pravidelne, nie všetky, ale občas áno. Aj to je dôvod, prečo je e-mailová databáza obľúbeným a efektívnym nástrojom marketingu pre mnohé e-shopy.

Ako na teba pôsobí reklama, ktorá sa ti zobrazuje po návšteve e-shopu aj na iných stránkach?

Čo sa týka číselného vyjadrenia, tak veľmi podobné výsledky sme zistili aj otázkou o retargetingu. Dve z troch našich používateliek ho vnímajú ako nechcené prenasledovanie reklamou. Vadí im, keď vidia rovnakú reklamu na rôznych stránkach, ktoré si otvoria.

Zvyšnej tretine žien takáto reklama nevadí a majú k nej neutrálny postoj. Na opačnej strane je malé percento žien, ktoré takúto reklamu vnímajú pozitívne.

Aké je podľa teba riziko odcudzenia či zneužitia údajov pri platbe kartou v e-shope?

Bezpečnosť internetového nakupovania bola hlavnou prekážkou v jeho začiatkoch na Slovensku. S pribúdajúcim pozitívnymi skúsenosťami sa postupne mení aj názor na potenciálne hrozby.

Polovica našich používateliek si stále myslí, že zneužitie údajov je reálne, čo ich odrádza od pravidelného nakupovania v elektronických obchodoch.

Situácia sa mení a stále viac klasických obchodov prechádza do online priestoru. Dnes si už môžeme nakúpiť online aj potraviny a kuriér nám ich prinesie priamo domov. Je preto pravdepodobné, že vývoj na Slovensku sa bude hýbať dopredu a počet online nákupov aj medzi ženami bude rásť.

Vzorka uvedeného prieskumu: 1816 respondentov | Realizácia: október 2015