Keď sa povie online marketing, človeku ako prvé prídu na myseľ rôzne reklamné kanály a platformy, sociálne siete, YouTube,… Možností je veľa. Do správneho mixu online marketingových aktivít ale spadá ešte jedna úplne zásadná vec, a tou je firemná reputácia a starostlivosť o ňu. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo používatelia na internete nájdu, keď si vyhľadajú meno vašej spoločnosti alebo vašu značku? Čo nájdu, keď budú vyhľadávať skúsenosti a recenzie vašich produktov?

Možno už na trhu fungujete dlhší čas a keď užívatelia hľadajú informácie o vás, zobrazí sa množstvo ohlasov a diskusií. Možno ale uvádzate úplne nový produkt, ktorý nič také ešte získať nemohol, a tak výsledky vyhľadávania zívajú prázdnotou. V úplne najhoršom prípade sa môže stať, že jediný rozhnevaný zákazník aktívne publikuje viacero rozhorčených a negatívnych recenzií, ktoré potom zaplavia celý Google. Nikto sa potom pravdepodobne nebude pýtať, či bola jeho skúsenosť úplnou výnimkou medzi 99% spokojnými zákazníkmi. Aj preto je vhodné, aby sa firma o svoju internetovú reputáciu aktívne starala.

V najnovšom prieskume sme sa mamičiek opýtali:

Vyhľadávaš pred nákupom produktov či služieb recenzie zákazníkov?
Áno, vždy 43,5 %
Áno, ale len pre drahšie výrobky 18,6 %
Áno, ale len pre produkty, ktoré často nekupujem 17,3 %
Občas 15 %
Vôbec alebo výnimočne 5,5%

Dôležitosť recenzií sa dala viacmenej očakávať, ale fakt, že hrajú úlohu v 79,4 % prípadov, je ohromujúci! (Tip pre vás: stiahnite si všetky našich prieskumov zdarma.)

Pre porovnanie môžeme uviesť ešte ďalšie, nezávislé prieskumy od spoločností Oracle, Nielsen či SocialBarrel:

  • Až 80% zákazníkov si robí na internete prieskum o produktoch, ktoré zvažujú kúpiť. To znamená, že 8 z 10 zákazníkov si tieto skúsenosti a recenzie naozaj hľadajú.
  • 70% ľudí verí recenziám, ktoré na internete nájdu. Inými slovami väčšina ľudí uverí tomu, čo sa o vás na internete píše, či už je to pravda alebo nie.
  • Recenzie sú pre užívateľov až 12x dôveryhodnejšie než oficiálne popisy produktu.
  • Pozitívne hodnotenie zvýši pravdepodobnosť nákupu až o 55%.

Ako môžete vidieť z týchto čísel, postarať sa, aby váš firemný imidž na internete bol čo najpozitívnejší a najpríťažlivejší, je nesmierne dôležité. Lenže, ako na to? Ako môže človek vlastne ovplyvniť to, čo sa o jeho firme píše na internete? Nie je to navyše podvodné a manipulatívne? Iste, existujú nekalé praktiky, ku ktorým určité spoločnosti pristupujú, ale okrem toho máme k dispozícii aj úplne legitímne, seriózne cesty.

Online Reputation Management

Online reputation management, skrátene ORM, je metóda, ktorá napomáha vhodnému rozmiestneniu článkov či recenzií o vás, vašej firme či vašom produkte po internete tak, aby ho záujemci, potenciálni zákazníci boli schopní nájsť. Ide v podstate o akúsi kombináciu PR a SEO techník. Pod PR si môžeme predstaviť tvorbu a publikáciu obsahu, v ktorom predstavujeme daný produkt či značku, a to ideálne spoločne s uvedením skutočných používateľských alebo zákazníckych skúseností, ktoré ste od svojich zákazníkov boli schopní nazhromaždiť. Takto zhotovený a publikovaný obsah následne môžeme podporiť pomocou SEO tak, aby sa vo vyhľadávači Google zobrazoval medzi prvými výsledkami vyhľadávania, akonáhle si ľudia zadajú relevantné kľúčové slová, napr. „Hipp skúsenosti“ alebo „skúsenosti so značkou Hipp“.

ORM krok za krokom

Ak vás zaujíma, ako môžete pre vašu firmu realizovať ORM krok za krokom, potom sledujte náš nový seriál o Online Reputation Managemente. Prihlásiť sa môžete na odber našich sociálnych sietí alebo newsletteru, kde vás budeme pravidelne informovať o nových článkoch. Venovať sa budeme týmto otázkam:

  • Ako motivovať zákazníkov k spätnej väzbe?
  • Ako sa vysporiadať s negatívnymi recenziami?
  • Ako dostať vlastný obsah medzi popredné výsledky?
  • Kde možno publikovať/žiadať o recenzie? Aké portály, stránky vybrať?
    a mnohým ďalším…