Chystáte sa uvádzať na trh nový produkt? Ak áno, iste ste nedočkavý a tešíte sa, až ho svetu konečne ukážete a spustíte predaje. Nadšenie a v určitom zmysle nervózne očakávania sprevádza každý veľký launch, teda uvedenie produktu na trh. Rovnako ako celý rad otázok. Bude sa produkt dobre predávať? Bude sa ľuďom páčiť? Zarobí spustenie dostatočne veľké množstvo peňazí, aby sa pokryli náklady na marketing, výrobu alebo výskum? Hoci sa odpovede skutočne ukážu až na hodine pravdy, existuje spôsob, ako si úspech dopredu čiastočne poistiť. Hovorí sa tomu pretesting.

Pretesting je z angličtiny prevzatý výraz, ktorý označuje proces, kedy firma vypustí testovaciu verziu produktu iba pre určité malé množstvo ľudí, zákazníkov z cieľovej skupiny. Robí to preto, aby si dopredu overila, že reakcie naň budú pozitívne, a tiež, aby sa lepšie pripravila na deň D.

Vykonať pretesting v predstihu, teda ešte pred oficiálnym uvedením na trh, môže byť v mnohých prípadoch úplne kľúčovým krokom, ktorý vám výrazne zvýši šance na úspech a finančnú návratnosť všetkých ostatných aktivít. Na našom portáli Modrý koník, ktorý navštevuje cez 1,5 milióna česko-slovenských žien mesačne a cez ktorý umožňujeme spoločnostiam osloviť masy potenciálnych zákazníčok, pomáhame klientom vykonávať práve takýto pretesting. Poďme si teraz ukázať hneď niekoľko benefitov, ktoré to firmám prináša.

Viete dopredu, či sa produkt páči

Dňa 23. marca 1985 vykonala spoločnosť Coca Cola jeden z najzásadnejších krokov vo svojej histórii. Po 99 rokoch výroby tradičnej colovej malinovky sa totiž rozhodla zmeniť receptúru svojho nápoja a uviedla na trh „new Coke“, teda novú Colu. S veľkými plánmi a tiež ambíciami oznámila svetu svoj revolučný nápad, vyrobila obrovské množstvo nového nápoja a distribuovala ho naprieč Amerikou. Veľmi rýchlo sa ukázalo, že to nebolo šťastné rozhodnutie.

Reakcie zákazníkov boli strašné. Nový nápoj zďaleka nechutil tak dobre a po celých Spojených štátoch sa predaj Coca Coly začal prepadať. Vznikla dokonca petícia za návrat starej malinovky, ktorú údajne podpísalo vyše 100 000 ľudí. Deň čo deň na informačné linky spoločnosti volali stovky a tisíce zákazníkov, ktorí sa sťažovali na nepríjemnú zmenu.

Tento neobyčajne odvážny experiment skončil neúspechom a počas niekoľkých mesiacov bola stará receptúra ​​obnovená. Na trh sa vrátila „Coca Cola classic“ a spoločnosť už nikdy takú chybu neurobila. Aký lekciu si z toho môžeme vziať? Možno, keby vtedajšie vedenie najskôr otestovalo novú príchuť na úzkej skupine ľudí, zistilo by, že sa vo svojich ambicióznych predstavách pletie.

Vykonať pretesting pred oficiálnym launchom je v tomto ohľade mimoriadne šikovný krok.

Viete, čo sa zákazníkom páči na vašom produkte

V pozitívnom prípade, ak sa váš nový produkt bude zákazníkom páčiť, získate ale aj veľmi dôležitý feedback. Užívatelia a zákazníci sa totiž radi podelia o to, čo presne sa im na vašom produkte páči. Akonáhle viete, že sa určité charakteristiky alebo vlastnosti páčia viac ako iné, môžete ich výraznejšie využiť v marketingu a komunikácii.

Tým pádom môžete potenciálnych zákazníkov viac upozorňovať na pozitíva, dôraznejšie ich komunikovať a tak zvýšiť predaj a celkový úspech následného uvedenia na trh.

Môžete výrazne ušetriť náklady a zvýšiť predaj

Skutočnosť, že sa vo svojej komunikácii zameriavate na zlé vlastnosti produktu alebo na niečo, čo používateľa toľko nezaujíma, je dôležité zistiť čo najskôr. Veľmi často sa totiž stáva, že to firma zistí až po mnohých mesiacoch, dokonca rokoch od uvedenia produktu na trh. Tým pádom stráca veľa času, kedy zároveň investuje nemalé peniaze do marketingu a výroby, a hrozí riziko, že sa nenaplnia predpokladané predaje a tým pádom nedosahuje svoje finančné ciele. V najhorších prípadoch peniaze dochádzajú a výroba sa musí dokonca zastaviť. Pritom by možno stačilo, aby sa zákazníkom produkt ukázal z iného uhla pohľadu!

Naopak po vykonaní pretestingu máte množstvo spätnej väzby, na základe ktorej môžete nastaviť všetku nasledujúcu stratégiu. Nemusí sa to však týkať iba marketingu a komunikácie. Výsledkom môže byť aj zistenie, že vyrobený produkt má inú cieľovú skupinu, než sa pôvodne predpokladalo. Neraz v histórii došlo k tejto „hybridnej transformácii“, kedy sa úplne zmenilo cielenie produktu a predaj raketovo vzrástol. Zoberme si napríklad Facebook. Ten bol najskôr exkluzívnou sociálnou sieťou pre vybrané prestížne vysoké školy v USA. Akonáhle bol otvorený aj verejnosti a masám, rozrástol sa po celom svete.

Nazbieraná spätná väzba môže ľahko pozmeniť aj samotné funkcie produktu. Môže totiž dôjsť k tomu, že zákazníci si viac zamilujú sekundárnu funkciu vášho výrobku a tú primárnu naopak využívať nebudú.

Skúste pretesting sami!

Toto je samozrejme len malé zhrnutie možných záverov. Reálne je každý produkt iný a pri každom pretestingu sa prichádza na niečo iné. Možno by ste boli sami prekvapení, čo sa dozviete!

Ak ste teraz v situácii, keď pripravujete nový produkt a chystáte sa ho v blízkej dobe vypustiť na svetlo sveta, zvážte, či spomínaný pretesting nie je práve pre vás. V prípade záujmu sa neváhajte ozvať našim kolegom, ktorí vám ukážu, ako by sa testovanie mohlo realizovať krok po kroku – a to práve s pomocou veľkej používateľskej siete Modrého koníka.