Surfovaním na internete trávime v priemere 6 hodín a 58 minút každý deň. 
Približne 87 % zákazníkov zmení svoje rozhodnutie o kúpe, ak zistí, že značka alebo produkt nemá dobrú povesť. Prečo vám dávame do pozornosti práve tieto dve štatistiky? Pretože, ak budete ignorovať recenzie na mieste, kde ľudia trávia také množstvo času, môže to pre vašu značku alebo produkt znamenať, že ho spotrebitelia prestanú kupovať. Tiež sa môže stať, že sa rozhodnú pre konkurenciu v prípade, že má viac dobrých recenzií (a váš nemá žiadne). Preto sa v tomto článku budeme venovať téme, ktorá vám pomôže vyhnúť sa tomuto problému a to vďaka manažovaniu vašej online reputácie tzv. Online Reputation Management (ORM). 

Online reputation management (ORM) nesie v sebe naozaj veľmi veľa poučiek a vysvetlení. V prvom rade ide o tvorbu obsahu o vašej značke a umiestnenie tohoto obsahu na tých správnych miestach. Tým ovplyvníte to, ako vás ľudia vnímajú na základe informácií, ktoré o vás nájdu na internete. Táto činnosť zahrňuje všetky vaše aktivity ako napr. monitorovanie a reagovanie na obsah, ktorý o vás píšu iný na internete, analýzu a formovanie názorov, ktoré zákazníci a potenciálni zákazníci majú o vás. Základom je teda sledovať zmienky o vašej značke a reagovať na ne v rôznych situáciách.
Najčastejšie sa to deje na:
– sociálnych sieťach,
– stránkach s recenziami produktov (napr. Modrý koník),
– webových stránkach, ako sú spravodajské a blogy,
– vo videách,
– a i.
Teraz, keď už viete, čo je manažovanie reputácie na internete, poďme diskutovať, prečo je aj dôležité.

1. Zlepšenie dôveryhodnosti značky

Priznajme si to – negatívne komentáre sa určite objavia bez ohľadu na to, koľko úsilia investujete do toho, aby boli vaši kupujúci spokojní. A zákazníci vedia byť nemilosrdní – ako sme už spomenuli, v skutočnosti 87 % zákazníkov zmení nákupné rozhodnutie po zhliadnutí negatívneho obsahu o značke alebo produkte online.
To znamená, že všetko závisí od toho, ako zvládnete negatívnu zmienku o vašej značke, keď sa objaví. Keď spravujete svoju online reputáciu a odpovedáte na komentáre, recenzie a zmienky (pozitívne aj negatívne), budujete si dôveryhodnosť. Neexistuje lepší spôsob, ako ukázať, že vám záleží na vašich zákazníkoch, než elegantnou odpoveďou na negatívny komentár a vykonaním nápravy, kedykoľvek je to potrebné.
V Modrom koníku môžete využiť možnosť mať svoju vlastnú produktovú stránku, kde používateľky sami pridávajú recenzie k vašim produktom, na ktoré môžete kedykoľvek pohotovo reagovať. Navyše, stránka Modrý koník je veľmi dobre indexovaná na Googli a preto sa vaše recenzie môžu ľahko dostať na prvé miesta vo vyhľadávaní.

2. Zvýšenie miery zapojenia zákazníkov

Čím viac kanálov monitorujete, tým vyššie sú vaše šance na zvýšenie miery zapojenia vašich zákazníkov. Nestačí preto spravovať iba svoje vlastné kanály, treba dať priestor miestam, kde sa združuje vaša cieľová skupina. Ak ide o ženy, mamičky, Modrý koník je miesto, kde môžu vznikať kvalitné recenzie. Dokážeme ich šíriť naprieč celou stránkou a zabezpečujeme tak zásah od 30 tisíc do 120 tisíc používateliek. Ak budete pri tejto kampani aktívny, poskytnete používateľkám špeciálne ponuky, akcie či súťaže a rýchlo odpoviete na ich otázky a komentáre, vybudujete si dôveru, vďaka ktorej budú menej v pokušení presúvať sa k vašej konkurencii. 

3. Zvýšenie predaja

Aj keď z času na čas dochádza k spontánnemu nakupovaniu, väčšina z nás si pred nákupom robí online prieskum. V skutočnosti 81 % spotrebiteľov priznáva, že predtým, ako tak urobia, surfujú po internete a zhromažďujú informácie o produkte, ktorý si plánujú kúpiť. Niekedy stačí jedna negatívna recenzia, aby sme zmenili názor a priklonili sa viac k iným produktom. Podľa portálu SentiOne existuje spojenie medzi dobrou online reputáciou a zvýšeným predajom – čím viac sa objaví pozitívnych zmienok o vašej spoločnosti, tým vyššia je šanca na uzavretie predaja.

4. Negatívne recenzie poskytujú autentické SEO

Na druhú stranu, netreba sa báť ani negatívnych recenzií. 
Povzbudzovanie všetkých recenzií a odpovedanie na ne je dobrý postup, ktorý zlepší vaše SEO a vašu online reputáciu. Podľa článku 3 Huge Reasons Why Negative Reviews Help SEO & Online Reputation Management pokiaľ ide o negatívne recenzie, tie majú tendenciu poskytovať potrebnú rovnováhu, pretože množstvo falošných „pozitívnych“ recenzií alebo neobjektívnych recenzií môže viesť k pozastaveniu všetkých vašich recenzií na kľúčovom webe s recenziami, čo výrazne ovplyvní SEO. Stručne povedané, zlé recenzie sú nevyhnutnou zložkou autentickosti, ktorá v konečnom dôsledku môže viesť k vyšším predajom.

Kde začať?

Prvým krokom je pochopiť, kde sa nachádza vaša reputácia. V dnešnom digitálnom svete sa vaša reputácia rozvíja na mnohých miestach. Spravovanie týchto rôznych platforiem môže byť samozrejme náročné. Ostatné platformy vám nemôžeme pomôcť riadiť, ale môžeme vám pomôcť s online reputáciou u nás v Modrom koníku cez rôzne marketingové aktivity. Jednou z nich, ktorá si zaslúži vašu pozornosť, je Centrum Recenzií:
  • stránka o vašom produkte bude na dôveryhodnom mieste,
  • naplníme ju obsahom od vašich spokojných zákazníkov,
  • privedieme na ňu ďalších potenciálnych zákazníkov vďaka zásahu na 30 tisíc až 120 tisíc používateliek,
  • máte možnosť reagovať na recenzie a riadiť tak svoju reputáciu,
  • pošleme ich do eshopu, kde si môžu váš produkt kúpiť. 
Zhodneme sa, že reputáciu na internete sa naozaj neoplatí nechať na náhodu – chce to systematický proces a dávku trpezlivosti. Ak by ste mali záujem dozvedieť sa viac o možnostiach riadenia reputácie u nás v Modrom koníku, neváhajte sa na nás obrátiť

Použité zdroje: 

https://sentione.com/blog/what-is-online-reputation-management-why-is-it-important)

https://blog.reputationx.com/whats-reputation-management

https://adespresso.com/blog/online-reputation-management/

https://wearesocial.com/blog/2022/01/digital-2022-ein-weiteres-jahr-mit-starkem-wachstum/

https://saleslion.io/ecommerce-statistics/81-of-shoppers-research-their-product-online-before-purchasing/#:~:text=According%20to%20the%20study%2C%2081,before%20making%20a%20major%20purchase.