Skrátene ORM je metóda alebo tiež služba, ktorá vďaka vhodnému rozmiestneniu článkov či recenzií o vás, vašej firme či vašom produkte na internete zabezpečuje, aby presne taký pozitívne ladený obsah používatelia nachádzali vo chvíli, keď si o vás vo vyhľadávačoch zisťujú informácie.

To sa hodí hlavne vtedy, keď veľmi aktívny „hater“ alebo v niektorých prípadoch dokonca aj konkurencia chodí po diskusných fórach alebo sociálnych sieťach a šíri o vašej firme negatívne správy, ktoré by mohli nepriaznivo ovplyvniť vaše predaje.

V závislosti na tom, kam tieto negatívne komentáre vloží, sa môže totiž stať, že sa dostanú na popredné pozície vo vyhľadávačoch, akonáhle niekto hľadá „vaša firma skúsenosť“, „vaša firma recenzie“ a podobne.

To je veľmi nepríjemné, pretože podľa štatistík oracle.com, nielsen.com a socialbarrel.com:

  • až 80% zákazníkov si robí na internete prieskum o produktoch, ktoré zvažujú kúpiť. To znamená, že 8 z 10 zákazníkov si tieto skúsenosti a recenzie naozaj hľadajú,
  • 70% ľudí verí recenziám, ktoré na internete nájdu. Inými slovami väčšina ľudí uverí tomu, čo sa o vás na internete píše, či už je to pravda alebo nie,
  • recenzie sú pre užívateľov až 12x dôveryhodnejšie než oficiálne popisy produktu,
  • pozitívne hodnotenie zvýši pravdepodobnosť nákupu až o 55%.

Najlepšia ochrana je samozrejme prevencia. Teda starať sa o svoju reputáciu na internete ešte predtým, než k niečomu takému vôbec môže dôjsť, ale zachrániť sa to dá aj vo chvíli, keď už sa taká nepríjemnosť stane.

online reputation management
Ukážka úspešne obsadeného vyhľadávania v kampani Modrého koníka

Najčastejšia otázka je, či je možné negatívne správy, ktoré sa na váš brand vo vyhľadávaní zjavujú, nejakým efektívnym spôsobom zmazať. Vo väčšine prípadov nie. Možno, ak ide o naozaj prehnané ohováranie alebo nezmyselné tvrdenia, môžete to skúsiť. Ale zvyčajne sa to nedarí. Jediné, čo sa s tým dá spraviť, je buď iniciatívne reagovať komentárom a súvislosti nenásilne vysvetliť alebo pozitívny obsah vo vyhľadávačoch urobiť výraznejšie tak, aby to negatívne „prekryl“. Ideálna je samozrejme kombinácia oboch.

A ako na to?

  • Vyzvite zákazníkov, aby vám dali spätnú väzbu. Túto spätnú väzbu s ich súhlasom následne môžete zverejniť nielen na svojom webe ale aj na weboch partnerských, napr. v rámci článku. Čím viac webov bude obsahovať referencie alebo pozitívne zmienky o vašej firme, tým lepšie. Na Modrom koníkovi toto účinne ošetruje natívny formát Skúsenosti so značkou.
  • Motivujte svojich zákazníkov, aby vám sami zanechali recenzie na externých weboch, kde sú ľahko vyhľadateľné. Tým je samozrejme najčastejšie Facebook či Google Firma alebo Heureka a podobne.
  • Okrem citácií a referencií od koncových zákazníkov môžete na internete vydávať tiež všeobecné informatívne články o vašom produkte alebo službe. Ak ich umiestnite na rešpektované a známe weby (napr. tématické magazíny), je veľká šanca, že vo vyhľadávači „preskočia“ negatívne recenzie.
  • Veľmi dobre v tomto ohľade fungujú publikované médiá napr. videá na YouTube, Vimeo, ale aj PDF dokumenty, digitálne brožúrky a podobne, lebo majú tendenciu objavovať sa v popredných výsledkoch vyhľadávania.
  • Pokiaľ mal zákazník zlú skúsenosť, potom s ním jeho nespokojnosť riešte včas a to tak, aby nemal nutkanie ísť a špiniť vaše meno na internete.

Potrebujete pomôcť s ochranou vašej reputácie na internete viac do hĺbky? Kontaktujte Modrého koníka, poradíme vám.