Posledný novembrový utorok sme sa zúčastnili najväčšej konferencie o digitálnom marketingu na Slovensku Digital Rulezz 2018! V rámci workshopu pod záštitou IAB Slovakia sme prezentovali dve case studies o natívnej reklame a tešili sa hojnej účasti marketérov napriek silnému programu na hlavnom stagei.

Pozrite si celú našu prezentáciu z konferencie.

Na smeč nám nahral Henric Smolak zo Strossle, ktorý v pár slidoch zhrnul dôvody, pre ktoré by ste mali natívnu reklamu určite vyskúšať:

  • nemusíte hľadať svoje publikum, nájde si vás samé
  • netlačte ľudí do interakcií, vytvorte im vhodné podmienky a oni sa určite zapoja (všetkým predsa ide o engagement, však?!)
  • natívny obsah sa šíri sám – ak je užitočný, dôveryhodný, nebodaj zábavný, či spracovaný zaujímavou formou, bude mať ohlas aj bez toho, aby ste sa o to extra snažili
  • je imúnna voči adblocku, 😉 ktorý sa týka najmä mladšej cieľovky
Peter Vidovič počas prezentácie o Natívnej reklame v tématických komunitách, foto: Dikobraz.sk

Keď sa povie natívna reklama, možno si predstavíte sponzorované odkazy na sociálnych sieťach, s ktorými sa stretávame denne a vizuálne sa od ostatného obsahu takmer neodlišujú.

Skôr, než sa zamyslíme nad tým, čo vám môže priniesť natívna reklama v diskusných komunitách, je potrebné pochopiť rozdiel medzi tým, prečo užívatelia trávia čas na sociálnych sieťach ako je Facebook a v tématických komunitách.

Výhody natívnej reklamy v tematických komunitách oproti Facebooku

Na Facebook chodia ľudia preto, aby zostali v kontakte s tými, ktorých poznajú, s existujúcim okruhom priateľov, a spravidla sa tam chodia zabávať, oddýchnuť si, zdieľať zážitky, úspechy a radosť ale aj vymeniť si názory na rôzne témy, napr. politiku. V neposlednom rade sledujú osobnosti, ich názory, odporúčania, fragmenty z profesionálneho alebo aj súkromného života.

Na druhej strane tu máme tématické komunity pre tých, ktorí potrebujú nadviazať nové vzťahy a získať informácie o špecifickej téme, poradiť sa s ľuďmi s podobnými skúsenosťami, vzájomne sa podporiť alebo zistiť, ako vybaviť napr. stavebné povolenie či kde sú najlepšie bike trasy.

Pre lepšiu predstavu uvádzame príklady tématických komunít: Modrá strecha, Moja svadba, Modrý koník, MTBIKER, Porada.sk.

Digital Rulezz 2018
Spoznali ste v Robinsonovi naše používateľky? Foto z prezentácie Mariana Timorackého Digital conzoomer 2018, foto: Vladimír Škuta

Trvalá informačná stopa

Na Facebooku je komunikácia veľmi rýchla, dynamická, posty sa striedajú a rolujú v takom množstve, že sa k nim už nemáme šancu vrátiť, nahrádzajú ich nové a tento obsah odchádza do zabudnutia.

Na diskusných fórach sa vytvára trvalá informačná stopa. Ľudia hľadajú odpovede na svoje otázky cez vyhľadávače. Tie ich potom ľahko nasmerujú k diskusiám o témach, ktoré ich práve zaujímajú.

Príklady z praxe:

Ak riešite bývanie alebo staviate dom, pravdepodobne natrafíte na diskusné fórum na Modrej streche, kde si vytvoril osobný profil aj architekt pod hlavičkou svojho štúdia. Pravidelne prispieva vlastným obsahom a zároveň radí ľuďom, ktorí majú otázky ohľadom stavby domu. Výhodou je, že sa prirodzenou cestou dostáva do povedomia návštevníkov stránky a ľahko ho nájdete, keď hľadáte napríklad optimálnu cenu projektu pasívneho domu.

Takýto obsah je adresnejší, cielený na konkrétnejšiu cieľovú skupinu, môže byť veľmi prínosný a pozitívne vnímaný, vďaka čomu sa do diskusie zapája viac ľudí, ako keby si napríklad architektonický ateliér zaplatil reklamu na Facebooku.

Modrý koník ponúka niekoľko foriem natívnej reklamy:

Digital Rulezz 2018
Afterpárty po konferencii a odhaľovanie ceny pre digitálne agentúry, foto: Dikobraz.sk

Veľký záujem vzbudzujeme kampaňou už na jej začiatku tzv. Vyhlásením resp. výzvou, že hľadáme ambasádorky resp. používateľky, ktoré chcú vyskúšať značku. Vždy sa nám ich prihlási toľko, že máme čo robiť, aby sme našli tie pravé 🙂

Skúsenosti so značkou Excimer

Po vyhlásení a nájdení vhodných adeptiek na odskúšanie služby alebo produktu dohodneme koncept komunikácie a na rad konečne prichádza samotné Testovanie.

V tomto prípade sme vybrali používateľku, ktorá už okolo seba mala vytvorenú komunitu, a podrobne spracovala zážitok z laserovej operácie očí, všetko zdokumentovala fotografiami a opísala svoje pocity.

Cieľom klienta bolo odbúrať strach zo zákroku, ktorý vyzerá náročne a nebezpečne, pritom je celkom bežný a vie poriadne zmeniť a skvalitniť život.

Tretia fáza kampane je Diskusia, v ktorej sa ľudia pýtajú a delia o vlastné skúsenosti, v tejto konkrétnej diskusii dokonca odpovedal aj klient.

A to najlepšie a najjednoduchšie je vždy následná Recyklácia obsahu, ktorý zdieľa klient u seba na sociálnych sieťach a stránke.

Bonus k tomu: natívna reklama v tématických komunitách po vás zanechá informačnú stopu vďaka organickému vyhľadávaniu, takže k obsahu, ktorý pre vás vytvoria naše používateľky, sa ľudia dostanú aj (dávno) po kampani.

Uvažujete o natívnej reklame na Modrom koníku? Radi sa s vami stretneme a povieme viac.

Foto: Dikobraz.sk a Vladimír Škuta Photogrpaher